...

تبدیل سند منگوله دار به تک برگی را چطور انجام دهیم؟

تبدیل سند منگوله دار به تک برگی را چطور انجام دهیم؟ با ما باشید برای کسب اطلاعات بیشتر در سایت کشوری املاک مال

 

تبدیل سند منگوله دار به تک برگی را چطور انجام دهیم؟ با ما باشید برای کسب اطلاعات بیشتر در کارگزاری املاک مال یکی از معتبرترین سایت های املاک کشور که با کادری مجرب و کارشناسان با دانش برای مشاوره رایگان در خدمت شما عزیزان می باشد




یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر برای افراد زیادی سوال شده این است که نحوه تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی چگونه است؟ و علاوه بر این، چه زمانی لازم است سند منگوله دارمان را به سند تک برگی تبدیل کنیم و یا اینکه مراحل تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی چیست؟ در این مطلب قصد داریم به پاسخ این سوال‌ها بپردازیم. اما قبل از پاسخگویی به این سؤال‌ها لازم است بدانیم سند منگوله دار و سند تک برگی چه تعریفی دارند و اصلا چه دلیلی برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ وجود دارد؟


تعریف سند منگوله دار

سند منگوله دار همان طور که از اسمش می‌توان گفت سندی است پلمب شده با سرب که این پلمب سربی به شکل یک منگوله از یک تکه نخ آویزان است. دلیل پلمب کردن این سند حفظ صحت و اعتبار آن محسوب می‌شود و بر همین اساس سند منگوله دار یک سند قطعی و بسیار با اعتبار برای اثبات مالکیت اشخاص است. این سند به صورت دست‌نویس و در یک دفترچه با تعداد زیادی برگه تنظیم می‌شده است.


تعریف سند تک برگی

از سال ۹۰ به بعد نوع دیگری از سند مالکیت با فرمتی مشخص، به شکل مکانیزه و تنها در یک برگ تنظیم می‌شود که مالیکت افراد را به صورت قطعی تآیید کرده و از نظر اعتبار و رسمیت مانند سند منگوله دار است.


سند


چه لزومی برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی وجود دارد؟

همان طور که از تعاریف سند تک برگی و سند منگوله دار مشخص است این سندها باهم تفاوت‌هایی دارند. در حقیقت سند تک برگی دارای مزیت‌هایی است که باعث شده تا حد زیادی جایگزین سند منگوله دار شود. در ادامه به تعدادی از این مزیت‌ها اشاره می‌کنیم.

  • سندهای منگوله دار به صورت دستنویس تهیه می‌شدند و ناخوانا بودن دستخط ثبت شده در بسیاری از مواقع مشکلات حقوقی متعددی را ایجاد می‌کرد.  علاوه بر این به مرور زمان و بر اثر فرسودگی اسناد، این امکان وجود داشت که بخشی از اطلاعات ثبت شده پاک شده و از دست برود. سندهای تک برگی به علت اینکه به صورت مکانیزه و در یک فرمت مشخص و یکسان تنظیم می‌شوند مشکل ناخوانایی سندهای منگوله دار را ندارند. از طرف دیگر با توجه به این که این اسناد به صورت جداگانه برای هر مالک تنظیم می‌شوند مشکل دست به دست شدن و فرسودگی سند نیز از بین می‌رود.
  • سندهای تک برگی به علت ساختار مشخص و مشترکشان دارای دقت و امنیت بیشتر بوده و امکان جعل آن‌ها نیز کم‌تر است.
  • در گذشته املاکی که به صورت مشاع و یا ورثه‌ای بودند یک سند منگوله دار مشترک داشتند و در صورتی که یکی از شرکا قصد دریافت سند جداگانه داشت باید پروسه بسیار طولانی را طی می‌کرد و با سخت‌گیری‌های زیادی مواجه می‌شد تا بتواند سند جداگانه دریافت کند. ضمن این که سندی که دریافت می‌کرد اعتبار سند اصلی را نداشت. امروزه، با تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی برای هر یک از مالکین یک سند تک برگ جدا صادر می‌شود. حتی اگر سهم مالک یک دهم ملک مورد نظر باشد هم تفاوتی نمی‌کند و مالک سند جداگانه خود را دریافت خواهد کرد.
  • سندهای منگوله دار به صورت دفترچه‌ای و در تعدادی زیادی برگه تنظیم می‌شدند. تعداد برگه‌های این سندها گاهی حتی به ۴۰ یا بیشتر هم می‌رسید. اما سندهای تک برگی تنها در یک برگ کاغذ و به صورت پشت ‌و رو چاپ می‌شوند. واضح است که این موضوع تا چه حد باعث صرفه‌جویی در مصرف کاغد می‌شود.
  • حسن دیگر یک برگی بودن سند تک برگی این است که کپی گرفتن از آن راحت‌تر است و باز هم باعث صرفه‌جویی در مصرف کاغذ می‌شود.
  • نقل و انتقالات اسناد تک برگی از طریق پست انجام می‌شود و از این نظر کار را برای کسانی که در نقاط دور و نزدیک از مراکز ثبت اسناد زندگی می‌کنند آسان کرده است.

با وجود تمام مزیت‌هایی که برای سندهای تک برگ نام بردیم یک نقص کلی برای این نوع از سند وجود دارد که دلیل آن حفظ امنیت اطلاعات ملک است. سندهای تک برگی بر خلاف سندهای منگوله دار حاوی اطلاعات مربوط به معاملات قبلی ملک نیستند. این اطلاعات به صورت الکترونیک در سازمان ثبت اسناد رسمی موجود بوده و با مراجعه به این سازمان قابل دسترسی هستند.


تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ برای همه ضروری نیست

نکته‌ای که وجود دارد این است که همه ما می‌توانیم برای تبدیل سند منگوله‌دار ملکمان به اداره ثبت اسناد رسمی مراجعه کنیم. اما این موضوع برای همه ما ضروری نیست. در حقیقت سند تک برگی تنها برای آن دسته از معاملات املاکی که از سال ۹۰ به بعد انجام شده‌اند ضروری است. سایر املاک‌ نیازی به سند تک برگ ندارند و با سند فعلی خود قابل انتقال‌اند.


مراحل تبدیل سند منگوله دار به تک برگی

به طور کلی دو دسته از افراد برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی اقدام می‌کنند. تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی دارای مراحل مشخصی است. البته این مراحل بسته به این که ما جز کدام دسته از مراجعه‌کنندگان هستیم متفاوت خواهد بود. دسته اول مراجعه کنندگان کسانی هستند که در حال حاضر ملکی با سند منگوله دارند و می‌خواهند سند خود را به سند تک برگی تبدیل کنند و دسته دوم کسانی هستند که ملک تازه‌ای خریده‌اند. در ادامه مراحل مربوط به هر دسته را به طور جداگانه توضیح می‌دهیم.


دسته اول: اگر صاحب ملکی هستید که دارای سند منگوله دار است

اگر جزء این دسته از افراد هستید مراحل کارتان برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی کوتاه‌تر است. دلیل این موضوع این است که نیازی به مراجعه به دفتر ثبت ندارید و می‌توانید مستقیما به اداره ثبت املاک بروید.
پس از مراجعه به اداره ثبت املاک باید فرم درخواست سند تک برگی را پر کرده و طبق دستورالعمل آن را ارسال کنید.
درخواست ارسال شده توسط کارشناسان بررسی می‌شود. در این مرحله استعلام‌‌هایی از شهرداری و دیگر مراکز مربوطه صورت می‌گیرد.


دسته دوم: اگر ملک تازه‌ای خریده‌اید

اگر جزء دسته دوم هستید یعنی به تازگی جهت خرید خانه اقدام کرده‌اید، برای انتقال سند باید به همراه کلیه مدارک لازم فروشنده، خریدار و ملک مورد نظر به دفتر اسناد مراجعه کنید. در این مرحله دفتر ثبت برای اطلاع از این که آیا ملک قبلاَ فروخته شده و این که آیا سند ملک در گرو بانک یا سازمان دیگری هست یا خیر، از اداره ثبت املاک استعلام می‌گیرد. فرآیند دریافت استعلام چیزی حدود ۲ تا ۳ روز کاری طول می‌کشد.

در مرحله بعد باید کلیه بدهی‌های ملک مورد نظر به شهرداری تسویه شده و گواهی پایان کار دریافت شود. این گواهی نشان‌دهنده این است که کلیه بدهی‌ها و مالیات مربوط به ملک تسویه شده و سند‌ آن هیچ گونه مشکلی ندارد.

در صورتی که ملک تجاری یا اداری باشد باید نامه‌ای از سازمان نوسازی بگیریم که وضعیت کاربری ملک را به طور دقیق تعیین کند.

با ارائه کلیه مدارک بالا و انجام توافق نهایی بین خریدار و فروشنده سند ملک در دفتر ثبت منتقل شده و در سند دفترچه‌ای وارد می‌شود. در پایان کار دفتر ثبت موظف است خلاصه‌ای از انتقال سند صورت گرفته را برای سازمان ثبت اسناد ارسال کند.

در نهایت شما (خریدار و فروشنده با هم) می‌توانید با همراه داشتن سند قدیمی ملک به سازمان ثبت اسناد مراجعه کرده و برای دریافت سند جدید اقدام کنید.
از این مرحله به بعد فرآیند کار مشابه مراجعه‌کنندگان دسته اول صروت می‌گیرد.

یک نکته بسیار مهم این است که صرف نظر از اینکه جزء دسته اول هستید یا دسته دوم، باید برای دریافت سند جدید، سند قبلی ملک را به سازمان ثبت اسناد ارائه دهید. دریافت سند جدید بدون سند قبلی امکان پذیر نیست. بنابراین اگر سند خانه گم شده و یا به هر دلیلی در دسترس نیست ابتدا باید برای دریافت سند المثنی اقدام کرده و سپس به سراغ تبدیل سند بروید.


مدارک مورد نیاز

  • مدارک هویتی دو طرف به همراه کپی
  • قبض تلفن ملک مورد نظر به همراه کپی ( این مورد بسیار ضروری است و در صورتی که فراموش کنید به هیچ عنوان فرآیند انتقال سند ملک صورت نخواهد گرفت)
  • مدارک تسویه حساب از بیمه تآمین اجتماعی برای املاک تجاری و صنعتی
  • استعلام سند
  • کروکی دقیق ملک
  • اصل سند قبلی

یادتان باشد حضور مالک فعلی و خریدار در زمان انتقال سند و دریافت سند تک برگی ضروری است.


هزینه های تبدیل سند منگوله دار به تک برگی

  • هزینه برای ارسال سند تک برگ به آدرس مالک ( پرداخت این مبلغ به باجه پست واقع در اداره ثبت ناحیه صورت می‌گیرد)
  • هزینه دریافت پایان کار از شهرداری
  • تسویه با بیمه تآمین اجتماعی برای املاک با کاربری تجاری و صنعتی
  • پرداخت ۱۰ هزار تومان هزینه استعلام سند به دفتر ثبت
  • اگر سند قبلا در اداره ثبت اسناد به صورت رسمی ثبت نشده باشد باید هزینه‌ای هم بابت ثبت سند بپردازید که مقدار آن بسته به عوامل مختلف متفاوت است.
  • هزینه تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگی ( دسته اول) که مقدار آن ۱۵۰ هزار تومان است.
  • هزینه انتقال سند تک برگی (دسته دوم) که مقدار آن ۹۰ هزار تومان است.

نکته آخر این که اگر ملک مورد نظرتان چندین مالک داشته یا ورثه‌ای باشد برای هر مالک به طور جداگانه هزینه صدور سند تک برگ دریافت می‌شود.





کمی اطلاعات در مورد سایت و پیج اینستاگرامی املاک مال بزرگترین کارگزار املاک و مستغلات کشور

اگر به دنبال خرید و فروش انواع ملک و زمین و اجاره ی آن در تمام نقاط کشور هستید و میخواهید به طور مستقیم این کار را انجام دهید تیم املاک مال درخدمت شماست . شما می توانید با ثبت نام رایگان در سایت املاک مال برای خود پروفایل و اکانت مخصوص داشته باشید و تمامی آگهی های خود را بایگانی کنید . در ضمن شما در سایت املاک مال و پیج اینستاگرامی ما می توانید کارهای مربوط به کسب کار ساختمانی خود را به صورت رایگان تبلیغ کنید فقط کافیست ثبت نام کنید برای مثال مشاغلی به مانند پیمانکاری , برقکاری , جوشکاری , گچ کاری , فروش لوازم ساختمانی و ... برای ثبت نام رایگان در سایت املاک مال کافیست روی کلمه ثبت نام کلیک کنید. با آرزوی بهترین ها برای شما مردم عزیز

مطالب مرتبط

ملک های ویژه

فروش زمین با کاربری باغ ویلا چهاردیواری با سند تک برگ
متراژ : 1260 متر
vijeh
مهدی شرقی

مهدی شرقی

پروفایل
فروش زمین با کاربری باغ ویلا چهاردیواری با سند تک برگ
هر متر
توافقی
کد ملک : 13442
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش ملک
80متر،آغاز ثبت نام،خرید مستقیم از اتحادیه انبوه سازی،تاپ لوکیشن
متراژ : 1850 متر
بنا : 740 متر
vijeh
رضا آقاجانی

رضا آقاجانی

پروفایل
80متر،آغاز ثبت نام،خرید مستقیم از اتحادیه انبوه سازی،تاپ لوکیشن
قیمت
840,000,000
تومان
کد ملک : 12454
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش ملک
باغ ویلا فوق لاکچری مساحت کل 500 متر استخر اب گرم
متراژ : 490 متر
بنا : 150 متر
vijeh
محمدی

محمدی

پروفایل
باغ ویلا فوق لاکچری مساحت کل 500 متر استخر اب گرم
قیمت
7,500,000,000
تومان
کد ملک : 13261
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش ملک
فروش منزل مسکونی دوطبقه
متراژ : 100 متر
بنا : 100 متر
vijeh
ناصررضایی

ناصررضایی

پروفایل
فروش منزل مسکونی دوطبقه
قیمت
2,700,000,000
تومان
کد ملک : 13246
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش ملک
زمین شهرکی 220 متری  نوار ساحلی
متراژ : 220 متر
vijeh
زمین شهرکی 220 متری نوار ساحلی
هر متر
توافقی
کد ملک : 13196
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش ملک
ملک تجاری در بهترین موقعیت شهر مرزی با فاصله 800 متری تا گمرک مسافری ترانزیتی صنم بلاغی
متراژ : 216 متر
بنا : 600 متر
vijeh
ملک تجاری در بهترین موقعیت شهر مرزی با فاصله 800 متری تا گمرک مسافری ترانزیتی صنم بلاغی
قیمت
16,500,000,000
تومان
کد ملک : 12676
۵ اسفند ۱۴۰۲
نمایش ملک
ویلا باغ ساحلی در مرکز کلاچای گیلان با کلیه امکانات
متراژ : 261 متر
بنا : 100 متر
vijeh
فرهاد رضوان پور

فرهاد رضوان پور

مدیریت سایت املاک مال

پروفایل
ویلا باغ ساحلی در مرکز کلاچای گیلان با کلیه امکانات
قیمت
توافقی
کد ملک : 8431
۲۰ دی ۱۴۰۲
نمایش ملک
معاوضه و فروش زمین و ویلا نیمه کاره ارزان در منطقه شهری لشت نشا
متراژ : 230 متر
بنا : 130 متر
vijeh
فرهاد رضوان پور

فرهاد رضوان پور

مدیریت سایت املاک مال

پروفایل
معاوضه و فروش زمین و ویلا نیمه کاره ارزان در منطقه شهری لشت نشا
قیمت
توافقی
کد ملک : 10214
۴ مهر ۱۴۰۲
نمایش ملک
جستجوی پیشرفته
از 0 تا 0
از 0 تا 0 متر