...

انواع وام مسکن

آشنایی با انواع وام مسکن و نحوه گرفتن آن در سال 1401 با ما باشید در کاملترین سایت املاک کشور


خرید مسکن یکی از مهمترین مسائل برای جوانان و زوج ‌‌ها می باشد که با بی ثباتی قیمت ها و حقوق پایین افراد دستیابی به آن دشوار شده است در نتیجه افراد با کمک وام هایی برای خرید خانه به افراد داده میشود می توانند تا حدود سی درصد هزینه را پوشش دهند.


موضوعی که طی این سال ها ذهن بسیاری از جوانان به ان مشغول میباشد قدرت خرید مسکن و شرایط انواع وام های خرید مسکن میباشد؛ زیرا  با توجه به افزایش قیمت خانه، زمین  و به طور کلی ملک توانایی خرید برای همه امکان پذیر نمیباشد.


در نتیجه وام خرید مسکن برای خرید خانه کمک بزرگی به افراد می کند بهترین سرمایه مسکن و ملک میباشد که جوانان باید با توجه به شرایط و درامدشان قدمی در خرید خانه بردارند و همانطور که گفته شد برای آسانتر شدن شرایط خرید وام خرید مسکن بهترین انتخاب می باشد.


وام خرید مسکن

در هر کشوری  امکانات و بودجه مشخصی را با در نظر گرفتن  زیربنای فرهنگی و اقتصادی در اختیار مردم قرار میدهند که با استفاده از آن امکانات به هدف خود راحت تر برسند. مثلا بودجهی را به خرید خانه اختصاص داده اند تا افرادی که نمی توانند تمامی هزینه های خرید خانه را بپردازند از وام هایی که در این زمینه وجود دارند استفاده کنند و سپس بازپرداخت وام را بپردازند، سود وام‌های خرید مسکن در کشورها بین ۲ تا ۲۰ درصد متغیر است.


میتوان هم از بانک مسکن و هم از بانک های دیگر این وام را دریافت کرد. وام های مسکن دو گروه هستند. گروه اول وام هایی هستند که به صورت اوراق ممتاز افراد آنها را خریداری میکنند و گروه دوم وامهایی که از صندوق پس انداز مسکن، مدت دریافت وام و سود بازپرداخت شرایط مختلفی برای گرفتن وام دارد. نحوه پرداخت این وام نیز در بانک مسکن به دو صورت وام خرید مسکن یکم و وام اوراق میباشد.


وام اوراق مسکن برای خرید خانه در سال  ۱۴۰۱

برای دریافت  وام خرید مسکن لازم به سپرده و سرمایه گذاری  درازمدت نیست خرید این اوراق از طریق بورس میباشد. برای مثال اگر وام مسکن ۷۰ میلیون تومان باشد به ازای هر پانصد هزار تومان یک برگ اوراق باید خریداری شود یعنی ۱۴۰ عدد برگ باید تهیه کرد با توجه به نوسانات بازار و بی ثباتی، قیمت اوراق نیز تغییر می کند.


سقف وام اوراق خرید مسکن در تهران برای زوج ها

سقف وام اوراق خرید مسکن در تهران برای زوج ها۲۰۰ میلیون تومان و در شهرهای بزرگ ۱۶۰ میلیون تومان و شهرهایی که جمعیتی کمتر  از ۲۰۰ هزار نفر دارند ۱۲۰ میلیون تومان می باشد و سود این وام  مسکن هفده و نیم درصد میباشد.


نحوه بازپرداخت وام اوراق مسکن

وام خرید مسکن با اوراق مسکن به صورت ۱۲ ساله باز گردانده می شود.


نحوه پرداخت اقساط وام خرید اوراق مسکن

نحوه پرداخت اقساط وام خرید اوراق مسکن به سه روش میباشد که بر حسب درآمد زوجین و توان پرداخت میتوان نحوه بازپرداخت وام به صورت اقساط را انتخاب کرد.


روش ساده بازپرداخت اقساط وام اوراق مسکن

مبلغ اقساط در  روش ساده بازپرداخت اوراق مسکن در طی این ۱۲ سال به صورت یکسان و مشخص پرداخت میشود.


مبلغ قسط وام خرید مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی در روش ساده : ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان

مبلغ قسط وام خرید مسکن ۱۶۰ میلیون تومانی در روش ساده : ۲ میلیون و ۶۶۴ هزار تومان

مبلغ قسط وام خرید مسکن ۱۲۰ میلیون تومانی در روش ساده : ۱میلیون و ۹۹۸ هزار تومان


روش پلکانی ٪ ۳

در این روش بازپرداخت وام خرید مسکن مسکن طی ۱۲ سال به ازای هر سال ٪۳ به مبلغ قسط اضافه میشود.


مبلغ قسط وام خرید مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی در روش پلکانی ۳٪  : ۲ میلیون و ۹۸۴ هزار تومان

مبلغ قسط وام خرید مسکن۱۶۰ میلیون تومانی در روش پلکانی ۳٪ : ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان

مبلغ قسط وام خرید مسکن۱۲۰ میلیون تومانی در روش پلکانی ۳٪ :۱ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان


روش پلکانی ٪۲۰

این روش هم مانند روش قبل منتهی هر سال ٪۲۰ به مبلغ قسط اضافه میشود.


مبلغ قسط وام خرید مسکن۲۰۰ میلیون تومانی در روش پلکانی ۲۰٪ : ۲ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان

مبلغ قسط وام خرید مسکن ۱۶۰ میلیون تومانی در روش پلکانی ۲۰٪ : ۲میلیون و ۳۷۸ هزار تومان

مبلغ قسط وام خرید مسکن ۱۲۰ میلیون تومانی در روش پلکانی ۲۰٪ : ۱ میلیون و ۷۸۴ هزار تومان


مراحل دریافت وام خرید مسکن از طریق اوراق

برای گرفتن وام خرید مسکن از طریق خرید اوراق، باید ابتدا بدانیم سامانه سجام چیست و به چه دردی میخورد.


ثبت نام در سامانه سجام

ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کنید. برای ثبت نام در این سامانه برخی اطلاعات شما مانند کد ملی و کد پستی، شماره و سریال شناسنامه، شماره شبای بانکی نیاز است. بعد از اینکه مراحل ثبت نام شما در سامانه سجام کامل شد تا ۲۴ ساعت یک کد رهگیری ده رقمی برای شما ارسال خواهد شد.


ثبت نام در  سامانه سجام کار راحت و ساده‌ای است اما اگر قادر به انجام آن نبودید می توانید به دفترهای پیشخوان دولت مراجعه کنید و هزینه انجام این کار را بپردازید.


پس از اینکه کد ده رقمی برای شما ارسال شد با به همراه داشتن مدارک خود مانند شناسنامه و کارت ملی، برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت رجوع کنید با مراجعه به دفتر پیشخوان دولت یک کد بورسی دریافت میکنید. بوسیله آن کد در بورس میتوانید برای هر سهامی اقدام به خرید و فروش کنید. البته در سال ۱۴۰۰ این مراحل کاملا به صورت غیر حضوری نیز انجام میشود.


ثبت نام در سامانه بانک مسکن

مرحله بعدی برای دریافت وام  خرید مسکن از طریق اوراق مسکن این است که در سامانه بانک مسکن ثبت نام کنید. به این صورت که وارد سامانه ثبت غیر حضوری تسهیلات شده و سپس گزینه ثبت درخواست تسهیلات را از فهرست سایت انتخاب و اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید.


در صورتی که مراحل موفقیت آمیز طی شود یک پیامک به شماره موبایلی که در سایت ثبت کرده‌ اید برای شما ارسال میشود و در صورتی که درخواست غیر حضوری شما تایید شود، ادامه روند تسهیلات به شعبه مربوطه واگذار میشود.

منتظر تماس بانک باشید

پس از اینکه در سامانه بانک مسکن ثبت نام کردید از طرف بانک با شما تماس گرفته میشود تا به بانک جهت تشکیل پرونده به همراه مدارک لازم مانند اوراق، شناسنامه و کارت ملی خریدار و  ضامن  و فروشنده، اصل و کپی وکالت نامه ها و… مراجعه کنید.


وام مسکن یکم ۱۴۰۰

این وام به افرادی که برای اولین بار خانه خریده‌اند تعلق میگیرد و نخستین قدم برای دریافت وام خرید مسکن بازکردن حساب سپرده در بانک میباشد.


مبلغ وام مسکن یکم

مبلغ وام خرید مسکن در تهران برای افراد مجرد ۸۰ میلیون تومان و برای افراد متاهل ۱۶۰ میلیون تومان، در شهرهایی با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر برای افراد مجرد ۶۰ میلیون تومان و برای افراد متاهل ۱۲۰ میلیون تومان، در شهر هایی با جمعیت پایین تر از ۲۰۰هزار نفر برای افراد مجرد ۴۰ میلیون تومان و برای افراد متاهل ۸۰ میلیون تومان میباشد یعنی اگر وام ۶۰ میلیونی را بخواهید دریافت کنید ۳۰ میلیون را باید یکسال سپرده گذاری کنید.


وام خرید مسکن یکم برای زوج ها

زوج ها برای درخواست دادن وام خرید مسکن باید ۱۸ سال کامل و یا بالای ۱۸ سال باشند، درآمد جدا از هم داشته باشند، کارت پایان خدمت برای فرد مذکر، متقاضی از وام هایی که بانک‌ها به خرید، بازسازی تعمیر و ساخت مسکن اختصاص می دهند استفاده نکرده باشد، زوج متقاضی از هیچ یک از تسهیلات دولت که به خرید مسکن اختصاص داده است استفاده نکرده باشد یا به عبارت فرم《ج》وزارت راه و شهرسازی استفاده نکرده باشد.


وام خرید مسکن یکم برای مجردها

مجردها نیز باید ۱۸ سال و یا بالای ۱۸ سال باشند، آقایان کارت پایان خدمت و درآمد داشته باشند،  متقاضی از هیچ یک از تسهیلات دولت که به خرید مسکن اختصاص داده است استفاده نکرده باشد یا به عبارت فرم《ج》وزارت راه و شهرسازی استفاده نکرده باشد.


نحوه تخصیص وام

مبلغ  وام افراد درخواست دهنده وام مسکن یکم با توجه به مکان و شهری که در آن ساکن می شوند مشخص میشود. باید فرد درخواست دهنده یک دوم مبلغ وامی که قرار است دریافت کند را به مدت ۱۰ ماه در حساب قرض الحسنه بانک مسکن سپرده کند. یعنی اگر وام مسکن ۶۰ میلیونی را بخواهید دریافت کنید ۳۰ میلیون را باید یکسال سپرده گذاری کنید.


بعد از ۱۰ ماه فردی که خانه خریده، باید به بانک اعلام نماید، متصدی مربوطه باید سند خانه را رویت کند و از آن استعلام بگیرد. در این مرحله مالک سند و یا به عبارتی مالک خانه برای استعلام از سند باید به دارایی و شهرداری و داره ثبت مراجعه کند. بعد از دریافت مدارک لازم و استعلام از این سه ناحیه مالک سند یعنی وام گیرنده باید با ضامن ها به بانک مراجعه کند.


مدرک های لازم برای اخذ وام خرید مسکن یکم:

کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی گیرنده وام ، ضامن ها و مالک

کپی و اصل سند ، قولنامه و قباله

فیش حقوقی ضامن

در صورتی که اسناد و مدارک وام گیرنده تکمیل باشد و شامل شرایط لازم‌ باشد ، از طرف بانک یک تاریخ برای  بررسی خانه توسط کارشناس بانک جهت سنجش خانه با اطلاعات و داده های سند ، تعیین میشود. پس از بررسی های کارشناس ، بانک دفترخانه  و یک روز را به متقاضی وام خرید مسکن معرفی می کند تا فرد به همراه کارشناس بانک به دفترخانه رفته و مراحل مربوط به انتقال سند را طی می کنند پس از آن کارشناس چک وام را به متقاضی می دهد.

این وام در دوره ۱۲ ساله باز پرداخت میشود و نرخ سود آن ۸٪ و دربافت های فرسوده و قدیمی ۶٪ مشخص شده است.


ملک هایی که شامل وام مسکن یکم میشوند

بیشتر از ۲۵ سال از تاریخ صدور جواز ساخت آن نگذشته باشد

ملکی که قرار است خریده شود در محدوده بانکی که قرار است از آن وام گرفته شود باشد.

ملک باید تاییدیه‌های استحکام بنا و آیین نامه ۲۸۰۰ را داشته باشد.


وام ۸۵ میلیون تومانی خرید مسکن

مبلغ قسط وام ۸۰ میلیون تومانی : ۸۶۵۰۰۰ تومان

مبلغ کل سود : ۴۵ میلیون تومان

جمع کل مبلغ پرداختی : ۱۲۵ میلیون تومان


وام ۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن

مبلغ قسط وام ۶۰ میلیون‌ تومانی : ۶۵۰۰۰۰ تومان

مبلغ کل سود : ۳۴ میلیون تومان

جمع کل مبلغ پرداختی : ۹۴ میلیون‌ تومان


وام ۴۰ میلیون تومانی خرید مسکن

مبلغ قسط وام ۴۰ میلیون تومانی: ۴۳۳۰۰۰ تومان

مبلغ کل سود: ۲۲ میلیون تومان

جمع کل مبلغ پرداختی: ۶۲ میلیون تومان


وام ۱۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن

مبلغ قسط وام ۱۶۰ میلیون تومانی : ۱۷۰۰۰۰ تومان

مبلغ کل سود : ۸۹ میلیون تومان

جمع کل  مبلغ پرداختی : ۲۴۹ میلیون تومان


وام ۱۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن

مبلغ قسط وام ۱۲۰ میلیون تومانی: ۱۲۹۰۰۰۰ تومان

مبلغ کل سود: ۶۷ میلیون تومان

جمع کل مبلغ پرداختی: ۱۸۷ میلیون تومان


وام ۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن

مبلغ قسط وام ۸۰ میلیون تومانی : ۸۶۵۰۰۰ تومان

مبلغ کل سود : ۴۵ میلیون تومان

جمع کل مبلغ پرداختی : ۱۲۵ میلیون تومان


نکات وام مسکن یکم

اگر فردی تصمیم به گرفتن وام خرید مسکن یکم را دارد، و در شعبه در نظر گرفته شده سپرده گذاری کند، در صورتی که از گرفتن وام پشیمان شود سود این سپرده به صورت  سپرده کوتاه مدت یعنی سود ۱۰٪ برایش محاسبه می شود.

تنها در صورتی به سپرده متقاضی سود تعلق میگیرد که متقاضی از دریافت وام منصرف شود


اتباع خارجی نمیتوانند این وام را دریافت کنند.

یکی از روش های افزایش مبلغ وام برای مسکن‌ اولی ها این است که با خرید اوراق ، وام جعاله مسکن را به وام خود بیفزایند.

تسهیلات را فقط در مناطق شهری باید پرداخت کرد

متقاضیان این وام با نزدیکان و اقوام درجه یک خود که شامل پدر، مادر، همسر، فرزند ، نوه خواهر و برادر، پدر بزرگ و مادربزرگ میتوانند حساب باز کنند ، یا اقدام به اخذ تسهیلات و انتقال حساب کنند.

مطابق قوانین و مقررات بانک مسکن،‌ منتقل کردن حساب صندوق پس انداز مسکن یکم به شهرهای دیگر امکان پذیر است.

افراد فقط مجازند یک مرتبه این وام را دریافت نمایند.

گیرنده وام طبق انتخاب و خواسته خودش میتواند بازپرداخت را به روش ساده یا پلکانی پرداخت نماید.

درصورت حفظ شروط و قوانین خرید واحد مسکونی به صورت مشترک امکان پذیر است.


هزینه‌های دیگر انتقال وام مسکن

وقتی متقاضی خانه ای را میخرد و می خواهد وام‌ خرید مسکن یکم را دریافت کند، هزینه‌هایی را باید بپردازد . فروشنده هزینه‌ های مربوط به استعلام دارایی، ثبت و شهرداری را پرداخت کند. هزینه دوم مربوط قطعی کردن سند است که فروشنده و خریدار باید بپردازند خریدار هزینه سند رهنی را نیز به دفترخانه باید پرداخت کند.


شرایط ضامن وام مسکن

هر بانکی شرایط  متفاوتی برای ضامن قرار داده است.


بانک تجارت

وام گیرنده اگر کارمند دولتی باشد و فیش  حقوقی داشته باشد  دو ضامن کسر از حقوق نیاز دارید و برای دریافت وام خرید مسکن ۷۰ میلیون تومانی ۱۲۰ میلیون سفته با امضای ضامنها باید داشته باشید.


بانک ملی

شروط بانک ملی برای دریافت وام ودیعه مسکن راحت‌تر می باشد. طبق گفته اپراتور متقاضی برای دریافت این وام به دو ضامن کسر از حقوق نیاز  خواهد داشت که البته امکان این وجود دارد که یکی از آنها کارمند دولتی نباشد اما از مشتریان کاسب و معتبر بانک ملی باشد. اگر ضامن ها شرایط خوبی داشته باشند و حقوقشان بالا و از مشتریان بانک باشد نیازی به سفته نخواهد بود.


بانک پارسیان

وام ودیعه مسکن در این بانک نیز دو ضامن کسر از حقوق لازم دارد و ارائه سفته از قانون های دریافت وام در این بانک می باشد.


وام مسکن صد میلیون تومانی بدون ضامن

تمامی کارمندان و بازنشستگان دولتی این وام را می توانند بگیرند کارمندان دولتی می توانند از حقوق خود به عنوان ضامن وام مسکن استفاده کرده و  پایه یک میلیون تومان وام  از بانک دریافت نمایند.


کارمندان و بازنشستگان سازمان های عمومی غیر دولتی، شرکتهای خصوصی و با اعتباری  که بانک‌ های وابسته به وزارت اقتصاد حقوقشان را پرداخت میکند، کارمندان و بازنشستگان دولتی و مستمری بگیران شامل وام بدون ضامن می شوند.


وام پنجاه میلیون تومان

مبلغ وام بدون‌ ضامنی که افراد دریافت می کند به رتبه اعتباری شان بستگی دارد کسانی که رتبه اعتباری مناسبی داشته باشند با فیش کسر از حقوق میتوانند این وام را بگیرند.


وام صد میلیون تومان

اگر وام گیرنده وام خرید مسکن رتبه اعتباری ممتازی داشته باشد تا صد میلیون تومان از بانکی که حقوقش را میپردازد این وام را دریافت کنند و نیاز به نامه کسر از حقوق و سفته یا چک خواهند داشت.


دادن این وام به مشمولان و داشتن رتبه اعتباری از شروط مهم میباشد و درخواست کننده ، وام به تعویق افتاده  و چک برگشتی نباید داشته باشد.


بانکهای رفاه کارگران، سپه، صادرات، صنعت و معدن، صادرات ایران، قرض الحسنه مهر ایران، ملی، تجارت، ملت، کشاورزی، توسعه، تعاون، ایران که زیر مجموعه وزارت اقتصاد هستند موظف به پرداخت این وام میباشند.


وام مرابحه

وامی که به ضرورت به فرد داده میشود مانند پیش پرداخت رهن خانه، ساخت خانه، خرید اثاثیه لازم برای خانه، خرید ماشین، هزینه بیمارستان و …  در طی یکی دو سال اخیر بانک های بزرگ دولتی و خصوصی وامهایی با عنوان وام مرابحه برای خرید کالا یا موارد ذکر شده در نظر گرفته اند که مبلغ آن از ده میلیون تا پنجاه میلیون در نظر گرفته شده است.

تعیین مبلغ وام مرابحه بستگی به سطح درآمد درخواست دهنده وام دارد. برای مثال کسی که حقوق ماهانه اش پنج میلیون تومان است میتواند تقاضای وام پنجاه میلیون تومانی را داشته باشد و اگر درآمد ماهانه کمتر از این باشد بانک با توجه به درآمد شخص مبِلغ پایینتری برایش در نظر میگیرد.


وام جعاله

وام جعاله که همان وام تعمیرات مسکن میباشد سقف پرداخت این وام هشتاد میلیون است برای دریافت این وام هم میتوان در بانک حساب باز کرد و هم اوراق خریداری کرد. در ضمن زوجها می توانند وام بیشتری بگیرند اما شامل وام های زیر صد میلیون بدون ضامن نمیشوند. این وام هشتاد میلیونی در بانک مسکن نیاز به معرفی ضامن ندارد اما سند خانه را به عنوان ضمانت و وثیقه در گرو و رهن بانک قرار می دهند.


نرخ سود بازپرداخت وام جعاله ۱۸٪ میباشد. متقاضی وام باید خوش حساب باشد و اعتبار خوبی داشته باشد و با ضمانت پرداخت قسطهای بانک از طریق حقوق خود میتواند وام را دریافت کند.  خانه‌‌ای که این تسهیلات را میخواهید برایش استفاده کنید اگر در رهن بانک دیگری باشد باید تسهیلات آن تسویه و کاملا پرداخت شود .هزینه کارشناسی ملک نیز توسط گیرنده وام باید پرداخت شود.


وام ۴۸۰ میلیونی ( اوراق حق تقدم )

به افراد مجرد ۲۰۰‌ میلیون تومان و به زوجین با ارائه عقدنامه ۴۰۰ میلیون تومان تعلق میگیرد. مبلغ ۸۰ میلیون تومان نیز به عنوان وام جعاله داده میشود که کل مبلغ وام به ۴۸۰ میلیون تومان میرسد . البته در شهرهای بزرگ دیگر به جز تهران سقف وام ۳۲۰ میلیون و شهرهایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر ، ۲۴۰ میلیون تومان می باشد. درخواست کننده برای دریافت این وام باید اوراق حق تقدم بخرد و در بانک مسکن حساب قرض الحسنه باز کند، سپس باید پرونده تشکیل دهد و مراحل اداری را طی کند و تا رسیدن نوبت اوراق مسکن منتظر بماند.


ضمانت بازپرداخت وام خرید مسکن با اوراق حق تقدم

برای ضامن سند ملک را به عنوان ضمانت قرار میدهند.گیرنده وام تا ۱۴۴ ماه زمان برای باز پرداخت وام دارد . قسط وام ۶،۶۶۱،۵۴۸ تومان میباشد و قسط وام جعاله ۲،۰۰۹،۷۷۷ تومان میباشد. کل سود وام برابر ۵۵۹،۲۶۲،۹۱۶ و برای وام جعاله نیز ۱۱۶،۹۰۳،۳۳۳ است . مبلغ ۱ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان نیز برای تشکیل پرونده و بازدید و کارشناسی ملک توسط وام گیرنده باید پرداخت شود. متقاضی این وام نباید وام به تعویق افتاده و چک برگشتی داشته باشد و سند ملک در ضمانت وام بانک دیگری نباشد.


به دو صورت ساده و پلکانی میتوان اقساط این وام را پرداخت نمود. مناطقی که به در بافت فرسوده شهری نیستند بازپرداخت به دو صورت ساده و پلکانی طی ۱۲ سال و با سود ۵/۱۷ درصد میباشد. برای مناطق بافت فرسوده شهری بازپرداخت به صورت ساده ۱۵ ساله و به صورت پلکانی ۱۲ سال با سود ۱۶ درصد است.


مدارک لازم برای اخذ این وام

اصل شناسنامه خریدار و فروشنده و کپی از تمامی صفحه‌های شناسنامه

بازکردن حساب قرض الحسنه خریدار

کپی و اصل قولنامه با کد رهگیری آن

کپی و اصل تمام صفحات سند ( تا استعلام شود سند شما در گرو بانک دیگری نباشد )

ارائه اصل و کپی بنچاق ( برای املاک نوساز ، تقسیمنامه )

اصل و کپی تمامی پروانه‌های ساخت

اصل و کپی سند خانه‌ای که قرار است خریداری شود همراه با کد پستی

گواهی اشتغال درخواست دهنده وام

همانطور که گفته شد قسط این وام ۶،۶۶۱،۵۴۸ تومان است و در صورتی که درخواست دهنده وام‌ جعاله را هم دریافت کند ۲،۰۰۹،۷۷۷ تومان به مبلغ قبلی اضافه خواهد شد یعنی این وام برای زوجین ماهانه ۸،۶۷۱،۳۲۵ تومان می باشد به عبارت دیگر هر فرد ۴میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بپردازد.


وام مسکن دانشجویی

نوع دیگر وام خرید مسکن، وام دانشجویی می باشد که به دانشجویانی تعلق میگیرد که ساکن آن شهر نبوده اند و از خوابگاه نیز استفاده نمیکنند. این‌ افراد باید قرارداد مورد تایید دانشگاه را برای درخواست وام همراه داشته باشد و در ضمن نمیتوانند همزمان از وام خرید مسکن و وام ودیعه مسکن استفاده کنند. مبلغ این وام مسکن در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، اصفهان، البرز، تبریز و شیراز با شهر های کوچک  متفاوت است.


وام ودیعه مسکن برای دانشجویان متاهل

این وام شامل افراد متاهلی که از خوابگاه استفاده نمیکنند، میشود. مدارک لازم برای دریافت این وام ، همراه داشتن عقدنامه و قرارداد رسمی اجاره نامه همراه با کد رهگیری به نام دانشجوی درخواست دهنده می باشد. دانشجویان متاهل از دو وام مسکن و وام ودیعه مسکن همزمان نمیتوانند استفاده کنند و نیز بازپرداخت این وام پس از فارق التحصیلی در آن مقطع با توجه به دستور العمل و شرایطی که بانک مشخص کرده انجام میگیرد.


وام ودیعه مسکن برای نخبگان

اعطای این وام از طریق بنیاد ملی نخبگان و صندوق رفاه به دانشجویان متاهل نخبه تعلق میگیرد مدارک لازم برای دریافت این وام مسکن ، که از طرف بنیاد ملی نخبگان داده میشود، معرفی نامه به همراه کپی عقدنامه و اجاره نامه با کد رهگیری به نام دانشجوی نخبه می  باشد.


وام ودیعه مسکن برای دانشجویان  مجرد

بعضی  دانشگاه ها با مشکل کمی خوابگاه برای دانشجویان رو برو هستند. در نتیجه برای این دانشجویان وام‌ خرید مسکن‌ مجردی در نظر گرفته میشود که دانشجو در پایان مقطع تحصیلی نسبت به پرداخت آن مبادرت ورزد.


وام ودیعه مسکن برای دانشجویان متاهل اتباع خارجی

این وام به افراد دانشجوی متاهل و غیر ایرانی داده میشود. مشمولان این وام باید دانشجوی دوره روزانه و یا بورسیه جمهوری اسلامی در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل و ساکن منازل اجاره‌ای و یا خوابگاه‌ های متاهلی باشند. درخواست کنندگان برای دریافت این وام نیاز به کپی پاسپورت خود و همسرشان و اصل اجاره نامه دارند.


وام ۲۰ میلیون تومانی از محل صندوق پس انداز بانک مسکن

یکی دیگر از تحصیلاتی که بانک مسکن برای خرید خانه ارائه می دهد این وام می باشد سقف وام ۲۰ میلیون تومان است. بالاترین زمان سن ساختمان ۲۵ سال است و کمترین مقدار سپرده برای گرفتن وام مبلغ ۳ میلیون تومان میباشد و نیز زمان برای دریافت این وام  مسکن باید یک تا سه سال این سپرده در حساب بانکی بماند. سود این وام ۱۱٪ و زمان پرداختی این وام به بانک ۱۲ سال می باشد و مانند بقیه وام ها به دو صورت ساده و پلکانی می توان آن را پرداخت کرد.


وام مسکن بازنشستگان

وقتی نامی از بازنشستگان به گوشمان میرسد تصور ما افرادی سالخورده میباشد که در گوشه‌ای از پارک نشسته و روزنامه میخوانند  اما آیا این افراد طی این سال ها توانسته اند خانه‌ای برای خود خریداری کنند ؟ و اینکه شرایط زندگی و درآمد آنها به این افراد فرصت خرید خانه را داده است؟


در کشور ما بازنشستگان در ردیف های شغلی مختلف میباشند که وام مسکن به آن ها تعلق میگیرد.بانک مسکن به پرداخت چهل هزار فقره  وام خرید مسکن  به بازنشستگان موظف است. که سقف آن در کلان شهر ها و تهران ۵۰ میلیون و در سایر شهر ها و روستاها ۴۰ میلیون تومان‌ میباشد . تمام بازنشستگان تحت پوشش و حمایت این تسهیلات میباشند.

برگشت اقساط این وام از مسکن مهر مشخص شده است که بانک مسکن ابتدا اولویت به پرداخت مسکن مهر و صندوق پس انداز مسکن یکم بوده و در اولویت دوم تسهیلات مسکن بازنشستگان خواهد بود.


سود تسهیلات وام خرید مسکن بازنشستگان همانند تسهیلات مسکن‌ مهر مشخص شده است به این صورت که در تهران نرخ سود ۹٪ و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۷٪ سود و دیگر مناطق شهری و روستایی ۴٪ مشخص شده است. این وام مسکن به واحدهایی تعلق میگیرد که ساخت آن ها زیر ۱۵ سال باشد و مدت باز پرداخت آن تقریبا ۱۰ ساله مشخص شده است.


شرایط بازنشستگان برای دریافت وام خرید مسکن

بر اساس قانون تعیین شده هیئت وزیران، بازنشسته درخواست دهنده این نوع وام نباید خود یا همسرش طی ۱۰ سال گذشته صاحب واحد مسکونی باشد، و یا در خرید یا در ساخت مسکن مشارکت داشته باشند. متقاضی باید حداقل ۵ سال باشد که بازنشسته شده است ولی بازنشستگان با سابقه بازنشستگی بالاتر، مقدم تر برای دریافت این وام هستند.


بازنشستگان موظف به ضمانت تسویه کامل وام میباشند. پرداخت اقساط این وام مستقیما از حقوق بازنشستگان کسر میشود. و صندوق های بازنشستگی وظیفه دارند ظرف مدت ده روز اقساط این وام را از پرداخت حقوق بازنشستگان  به بانک مسکن پرداخت نمایند.


وام خرید زمان

این وام از محل صندوق پس انداز بانک مسکن پرداخت میشود. درخواست دهنده میتواند با گذشت شش ماه از سپرده گذاری از امتیاز خود استفاده کند و از ۸ میلیون تا ۱۲ میلیون وام دریافت کند. متقاضی باید دو برابر مبلغ وامی که میخواهد دریافت کند به مدت شش ماه در حساب خود سپرده کند . مثلا کسی که قصد دریافت وام ۱۲ میلیونی را دارد باید ۲۴ میلیون تومان را شش ماه در حساب خود سپرده گذاری کند.


سود این وام ۱۱ درصد میباشد و طی ۱۲ سال پرداخت میشود. اسانترین ساده ترین روش بزای پرداخت این وام طی ۱۲ سال بدون محاسبه مبلغ بیمه ماهانه ۱۶۵ هزار تومان خواهد بود. این وام به خانه‌هایی که بیشتر از ۲۵ سال از ساختشان‌ میگذرد تعلق نمیگیرد.


وام خرید مسکن‌ جوانان

دولت و بانک‌ها شرایطی را برای جوانان فراهم کردند تا با استفاده از این تسهیلات بتوانند صاحب مسکن بشوند.


بالاترین تسهیلاتی که برای وام خرید مسکن جوانان در نظر گرفته شده است با توجه به منطقه جغرافیایی به سه بخش تقسیم میشود:


شهر تهران

شهر های بزرگ

سایر شهرها

در پایان سال پانزدهم به ترتیب شهر ها ۲۵۰ میلیون تومان، ۲۱۰ میلیون تومان و ۱۸۴ میلیون تومان.


در پایان سال ششم ۱۶۰ میلیون تومان، ۱۲۰ میلیون تومان و ۹۴ میلیون تومان.


در پایان سال پنجم به ترتیب ۱۵۰ میلیون تومان، ۱۱۰ میلیون تومان و ۸۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.


وام خرید مسکن‌ جوانان به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

این تسهیلات فقط شامل خانه اولی‌ها می‌شود. میزان سود تسهیلات و میزان سود دوران مشارکت ۹٪ میباشد. زمان تعیین شده برای بازپرداخت این وام ۲۰ سال است. جوانان بالای ۱۸ سال که از نظر مالی مستقل باشند میتوانند برای دریافت این وام اقدام نمایند.


اگر فردی قبلا از بانک مسکن یا دیگر بانک ها وام گرفته و از آن برای خریداری، ساخت و تعمیر واحد مسکونی استفاده کرده باشد و یا سهم شریک را واگذار کرده باشد نمیتواند این وام را دریافت نماید وام پس انداز مسکن فقط شامل مناطق شهری میشود و افراد خارج از محدوده شهری نمیتوانند از این تسهیلات برخوردار شوند.


اگر جواز ساختمان و بنا بیش از ۲۵ سال و کمتر از ۳۰ سال باشد تسهیلاتی که از حساب پس انداز مسکن جوانان در نظر گرفته شده است در شهر تهران ، مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر در تسهیلات فردی به ترتیب ۴۵ میلیون تومان ، ۴۰ میلیون تومان و ۳۰‌میلیون تومان و در تسهیلات زوجها ۸۰ ، ۷۰ ، ۵۰ میلیون تومان میباشد.


ضمانت برای دریافت وام خرید مسکن جوانان

بانک توانایی بازپرداخت اقساط را توسط متقاضی را از طریق حکم کار گزینی، فیش حقوقی ، گردش حساب بانکی و … بررسی‌ می کند.طبق قوانینی که برای دریافت این وام تعیین شده برای استفاده از این تسهیلات، ملکی که خریداری شده و یا واحد مسکونی که در حال احداث است، در گرو بانک قرار می گیرد، اما حداقل  یک ضامن با فیش حقوقی برای دریافت وام، لازم است


وام مسکن روستایی

در سالهای گذشته خانه‌های روستاییان به علت زلزله و سیل بیشتر از خانه‌های شهری در معرض خطر و تخریب بود. دولت برای پرداخت خسارت وارد شده و جلوگیری از آسیب در آینده مبلغ وام مسکن روستایی را افزایش داد.


به ازای ساخت هر واحد مسکونی ، ۱۰۰‌میلیون تومان وام به افراد تعلق میگیرد نرخ سود وام مسکن روستایی ۵ درصد است میزان سود این وام به علت تشویق و ترغیب کردن مردم برای ساخت خانه‌های مستحکم و ایمن در روستاها و مقاوم در برابر زلزله و خسارت های ناشی از آن کاهش یافته است.


وام ساخت مسکن

وام ساخت مسکن از تسهیلات پرطرفدار و محبوب میان سازنده‌ها میباشد زیرا نیازی به سپرده ندارد . این وام به مدت یک سال به تعلیق افتاده بود اما دوباره مشمولان میتوانند آنرا دریافت کنند. شورای پول و اعتبار برای این وام نرخ سود ۱۸ درصد را تصویب کردند اما اگر سازنده هایی که پروانه صلاحیت حرفه‌ای دارند و یا انبوه سازان از روش های مدرن و نوین و فناوری های جدید استفاده کنند این وام را با سود ۱۷٪ دریافت میکنند.


سقف وام ساخت مسکن در تهران و شهرستان‌ها

سقف این وام در تهران، مراکز استان ها و شهرهایی که جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر دارند و مناطق توسعه نیافته و یا کمتر توسعه یافته متفاوت است


در تهران کم ترین سقف وام بدون نیاز به سپرده ۷۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است برای سازنده های مجرب و حرفه‌ای و انبوه سازان ۹۰ میلیون تومان و برای ساخت به روش های مدرن و تکنولوژی های جدید ۱۱۰ میلیون تومان برای ساخت هر واحد در نظر گرفته شده است.


به مراکز استان ها و شهرهایی با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر مبلغ های ۶۰ میلیون تومان و ۸۰ میلیون تومان و ۱۰۰ میلیون تومان و به شهرهای دیگر نیز ۵۰ میلیون تومان ، ۷۰ میلیون تومان و ۹۰‌ میلیون تومان تعلق میگیرد.


سقف وام بدون سپرده برای ساخت مسکن در مناطق محروم بنا بر سنتی سازی، سازنده حرفه‌ای و مجرب ، استفاده از تکنولوژی به روز و جدید به ترتیب ۴۰، ۶۰ , ۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.


وام خرید مسکن از بانک مسکن

بانک مسکن نخستین و برجسته ترین بانکی می باشد که وام و تسهیلات اعطا میکند. بانکهای دیگر با سرعت بیشتری وام میدهند اما برای ضامن بسیار مقرراتی و سخت گیر هستند. مورد دیگر این است که سقف وامهایی که بانک های خصوصی به درخواست کنندگان میدهد معمولا زیر ۱۰۰ میلیون تومان میباشد. برای مثال بانک سامان از سند خانه به عنوان ضامن استفاده میکند و سقف وامی که پرداخت میکند ۶۰ میلیون تومان میباشد.


ثبت نام وام مسکن

درخواست کننده وام خرید مسکن مطابق با وامی که میخواهد دریافت کند باید ثبت نام را انجام بدهد. به طور کلی ابتدا به شعبه بانکی که میخواهید مراجعه میکنید و بعد از اینکه مدارک مورد نیاز را دریافت کردید ثبت نام میکنید. وامهای مسکن به دلیل ارائه مدارک و ضامن زمان بیشتری طول میکشند البته شما میتوانید با مراجعه به سایت بانک و مطالعه درباره وام و مدارک مورد نیاز به کار خود سرعت بیشتری بدهید.


مدارک لازم برای دریافت وام خرید مسکن از بانک مسکن

اصل سند مالکیت ملک ( سند باید به نام متقاضی باید باشد )

عرضه هر گونه قبض (برق یا آب یا گاز) و یا هر نوع مدرکی که بانک بتواند از طریق آن کد پستی منزلی را که میخواهید برایش اقدام به گرفتن تسهیلات کنید تأیید کند

کارت ملی و تصویر آن و همه ی صفحات شناسنامه ی مالک یا تمام مالکین

کارت ملی و تصویر آن و همه ی صفحات شناسنامه ی ضامن یا تمام ضامنین

ارائه رسید مبلغ پرداخت شده برای هزینه ارزیابی ملک

ارائه مدرک شغلی و درآمد شخص دریافت کننده ی تسهیلات قبیل جواز و پروانه کسب و فیض حقوقی یا گردش حساب ثابت

تکمیل نمودن فرم درخواست وام خرید مسکن و امضای آن

ارائه اصل و تصویر ساختمان پس از اتمام کار

ضامن وام خرید مسکن

شرایط ضمانت وام مسکن همواره متغیر است. در سالهای گذشته به سه کارمند دولتی برای دریافت وام خرید مسکن نیاز بود به مرور قوانین تغییر کرد و برای متقاضیان وام آسانتر شد. در حال حاضر تعداد ضامن ها به دو نفر کاهش یافته حتی کارمندان بخش خصوصی با ارائه فیش حقوقی میتوانند ضامن شوند.


دو نوع ضمانت برای وام خرید مسکن وجود دارد

در این روش درخواست دهنده سند ملکی را که خریده است را در رهن و گرو بانک قرار میدهد. گیرنده وام خرید مسکن موظف به پرداخت مبلغ وام در تاریخ و زمانی که تعیین شده می باشد و اگر قادر به بازپرداخت وام نباشد بانک این حق را دارد که خانه را ضبط و مصادره نماید .

در روش دوم متقاضی باید دو ضامن با اعتبار را به بانک معرفی کند در صورتی که در تاریخ و زمان مشخص اقساط وام را نتواند پرداخت کند بانک با پیمودن مراحل اداری و قانونی مبلغ قسط را از ضامن کم میکند.

افراد موظفند قبل از گرفتن وام خرید مسکن به بازپرداخت آن فکر کرده و تمام جوانب را در نظر بگیرند. اگر در بازپرداخت وام مشکلی ندارید که با خیال اسوده میتوانید اقدام به دریافت وام کنید. اما اگر احتمال می دهید برای پس دادن وام و پرداخت اقساط مشکلی پیش بیاید صبر کنید زیرا از پس اقساط بر نیایید بانک خانه شما را  مصادره خواهد کرد.

نکته بعدی به ضامن مربوط میشود، ضامن ها را طوری انتخاب کنید که واجد شرایط باشند.


وام  مسکن در بافت فرسوده

کلان شهر تهران دارای مناطق گوناگونیست که بافت شهری آن در دسته بندی مناطق فرسوده به شمار میرود به افراد مالک خانه های قدیمی در این مناطق علاوه بر وام نوسازی مسکن، وام بافت فرسوده نیز تعلق می گیرد. در شرایط تورم شدید و کاهش قدرت خرید مسکن مردم حال حاضر، خرید ملک در این مناطق رشد و افزایش داشته است.


به علت آنکه مزایا و تسهیلات مسکن با شرایط خوب و مناسبی شامل افراد میشود و میانگین قیمت هر متر مربع خانه در چنین مناطقی نسبت به میانگین متوسط کل شهر تهران ارزان تر و مقرون به صرفه تر است. به بررسی سطحی و اجمالی برای شرایط دریافت وام بافت فرسوده در سال ۱۴۰۰ و تغییر های احتمالی آن در سال ۱۴۰۱ و شرایط به روز شده ی دریافت این وام خواهیم پرداخت.


چه مناطقی جزء بافت فرسوده محسوب میشوند؟

در حقیقت بافت فرسوده محدوده های آسیب پذیر و آسیب دیده ی شهر هستند.


تشخیص بافت فرسوده معیار های خاصی دارد که به آن اشاره خواهیم کرد:

مورد اول(ریز دانگی) : مناطقی را شامل می شود که بیشتر از پنجاه درصد خانه های آن مساحتی کمتر از دویست متر مربع داشته باشند یعنی بافت فشرده و تجمع پلاک را داراست.

مورد دوم(ناپایداری) : به آن دسته مناطق گویند که بیش از پنجاه درصد خانه های آن با سازه های ضعیف و ناپایدار و غیر اصولی باشند

مورد سوم(نفوذ ناپذیری) : شامل مناطقی میشود که معابر آن عرض و پهنای کمتر از شش متر داشته باشند یعنی دسترسی مناسبی را دارا نمی باشند.

شهر تهران دارای مناطقی نظیر (۱۱،۱۲،۱۳،۱۵،۱۶،۱۸،۱۹) با بافت فرسوده است

مناطق ۱ و ۳ دارای محله های دارآباد و فرحزاد جزء مناطق فرسوده است ولی گران قیمت به شمار میروند.


توضیحات تکمیلی وام بافت فرسوده سال ۱۴۰۰ برای کلان شهر ها و روستا ها

طبق گزارش بانک مسکن اشخاصی که بار اول قصد خرید خانه دارند و بخواهند در مناطق بافت فرسوده خرید کنند، وام با سود ۶٪ دریافت میکنند. تسهیلات این وام در مقایسه با دیگر وام های ارائه شدت با سود معقول تری میباشد و به اشخاص به ویژه زوج های جوان فرصت و امکان خانه دار شدن می دهد.


حال کسی که مسکن اولی نباشد ولی خرید  خانه در این مناطق را داشته باشد آن تسهیلات را دریافت خواهد کرد اما با سود ۸٪ که این شرایط نیز خیلی مناسب می باشد.


این تسهیلات به افراد کم درآمد و زوجین برای خرید خانه کمک میکند و همچنین سازندگان را ترغیب به نوسازی و ساخت ساختمان های بهتر در این‌ مناطق میکند.


بودجه تخصیص یافته

بودجه ای که برای این وام تا سال ۹۸ اختصاص داده بودند به این صورت است:


در شهرهای بزرگ ۵۰ میلیون تومان وام برای خرید مسکن ، ۲۰ میلیون تومان به عنوان ودیعه مسکن


در شهرهایی که جمعیتی بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر دارند ۴۰ میلیون تومان وام برای خرید مسکن و ۵ میلیون تومان به عنوان ودیعه مسکن


در شهرهای دیگر ۳۰ میلیون تومان وام برای خرید مسکن و ۱۰‌میلیون تومان ودیعه مسکن


کمی اطلاعات در مورد سایت املاک مال کاملترین کارگزاری املاک و مستغلات کشور


اگر به دنبال خرید و فروش انواع ملک و زمین و اجاره ی آن در تمام نقاط کشور هستید و میخواهید به طور مستقیم این کار را انجام دهید تیم املاک مال درخدمت شماست . شما می توانید با ثبت نام رایگان در سایت املاک مال برای خود پروفایل و اکانت مخصوص داشته باشید و تمامی آگهی های خود را بایگانی کنید . در ضمن شما مشاورین املاک عزیز میتوانید برای فروش بیشتر در سایت املاک مال تیم فروش خود را داشته و آنها را مدیریت کنید فقط کافیست ثبت نام کنید.برای ثبت نام رایگان در سایت املاک مال کافیست روی کلمه ثبت نام کلیک کنید. با آرزوی بهترین ها برای شما مخاطبین عزیز

مطالب مرتبط

ملک های ویژه

فروش زمین با کاربری باغ ویلا چهاردیواری با سند تک برگ
متراژ : 1260 متر
vijeh
مهدی شرقی

مهدی شرقی

پروفایل
فروش زمین با کاربری باغ ویلا چهاردیواری با سند تک برگ
هر متر
توافقی
کد ملک : 13442
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش ملک
80متر،آغاز ثبت نام،خرید مستقیم از اتحادیه انبوه سازی،تاپ لوکیشن
متراژ : 1850 متر
بنا : 740 متر
vijeh
رضا آقاجانی

رضا آقاجانی

پروفایل
80متر،آغاز ثبت نام،خرید مستقیم از اتحادیه انبوه سازی،تاپ لوکیشن
قیمت
840,000,000
تومان
کد ملک : 12454
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش ملک
باغ ویلا فوق لاکچری مساحت کل 500 متر استخر اب گرم
متراژ : 490 متر
بنا : 150 متر
vijeh
محمدی

محمدی

پروفایل
باغ ویلا فوق لاکچری مساحت کل 500 متر استخر اب گرم
قیمت
7,500,000,000
تومان
کد ملک : 13261
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش ملک
فروش منزل مسکونی دوطبقه
متراژ : 100 متر
بنا : 100 متر
vijeh
ناصررضایی

ناصررضایی

پروفایل
فروش منزل مسکونی دوطبقه
قیمت
2,700,000,000
تومان
کد ملک : 13246
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش ملک
زمین شهرکی 220 متری  نوار ساحلی
متراژ : 220 متر
vijeh
زمین شهرکی 220 متری نوار ساحلی
هر متر
توافقی
کد ملک : 13196
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش ملک
ملک تجاری در بهترین موقعیت شهر مرزی با فاصله 800 متری تا گمرک مسافری ترانزیتی صنم بلاغی
متراژ : 216 متر
بنا : 600 متر
vijeh
ملک تجاری در بهترین موقعیت شهر مرزی با فاصله 800 متری تا گمرک مسافری ترانزیتی صنم بلاغی
قیمت
16,500,000,000
تومان
کد ملک : 12676
۵ اسفند ۱۴۰۲
نمایش ملک
ویلا باغ ساحلی در مرکز کلاچای گیلان با کلیه امکانات
متراژ : 261 متر
بنا : 100 متر
vijeh
فرهاد رضوان پور

فرهاد رضوان پور

مدیریت سایت املاک مال

پروفایل
ویلا باغ ساحلی در مرکز کلاچای گیلان با کلیه امکانات
قیمت
توافقی
کد ملک : 8431
۲۰ دی ۱۴۰۲
نمایش ملک
معاوضه و فروش زمین و ویلا نیمه کاره ارزان در منطقه شهری لشت نشا
متراژ : 230 متر
بنا : 130 متر
vijeh
فرهاد رضوان پور

فرهاد رضوان پور

مدیریت سایت املاک مال

پروفایل
معاوضه و فروش زمین و ویلا نیمه کاره ارزان در منطقه شهری لشت نشا
قیمت
توافقی
کد ملک : 10214
۴ مهر ۱۴۰۲
نمایش ملک
جستجوی پیشرفته
از 0 تا 0
از 0 تا 0 متر