...

محاسبه هزینه ساخت ویلا و آپارتمان

محاسبه هزینه ساخت ویلا و آپارتمان و ساختمان اداری تجاری در ایران

قیمت ساخت هر مترمربع ساختمان در سال ۱۴۰۱

هزینه ساخت ساختمان هزینه ساخت سال ۱۴۰۱ با توجه به عدم ثبات قیمتها در بازار، برآورد قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۱ کار دشواری می باشد. تمامی این قیمت ها حدودی می‌باشد، بستگی به نقشه و طراحی و متریال انتخابی شما دارد و غیره…

هزینه ساخت خانه با ال اس اف ۷ تا ۱۰ میلیون تومان به بالا، هزینه ساخت بتنی ۸ تا ۱۰ میلیون تومان ، هزینه اسکلت فلزی ۸ تا ۱۲ میلیون تومان می باشد.

این مسئله همواره ذهن همه افراد فعال در حوزه ساخت و ساز و یا حتی آن دسته از افرادی که تنها قصد ساخت خانه های خود را دارند نیز به خود مشغول کرده است. چرا که این برآورد قیمت می تواند تاثیر بسزائی در قیمت تمام شده ساخت ساختمان داشته باشد.


هزینه ساخت ساختمان ۴ طبقه

۸ تا ۲۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع زیر بنا


هزینه ساخت ساختمان ۵ طبقه

۹ تا ۲۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع زیر بنا


هزینه ساخت ساختمان فول امکانات

۲۰ میلیون تومان به بالا به ازای هر متر مربع زیر بنا


هزینه ساخت و ساز مخصوصا که قیمت ها در بازارهایی مانند فولاد، طلا، نفت و ارز پر نوسان می باشد و برای هرگونه فعالیتی اعم از خرید و یا فروش نیاز به استعلام قیمت لحظه ای از بازار را دارید. طراحی ویلا به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که در صورت برآورد اشتباه قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۱ ، نه تنها سود انتهایی پروژه را کسب نمی کنید، بلکه متضرر نیز خواهید شد و تمامی زحمات چند ساله شما به هدر خواهد رفت.


قیمت ساخت یک مترمربع ساختمان در سال ۱۴۰۱

هزینه ساخت ساختمان در سال ۱۴۰۱ هستیم هزینه ساخت و ساز در تهران به ازای یک مترمربع زیربنا به حدود ۸ میلیون تومان رسیده است. دقت داشته باشید که این قیمت فقط هزینه ساخت و ساز است و هزینه عوارض شهرداری – بیمه – نظام مهندسی و سایر سازمان ها را نیز باید به مبلغ فوق اضافه کنید که حداقل به ۶.۵ الی ۷ میلیون تومان خواهد رسید ( البته منطقه به منطقه فرق دارد).


البته این هزینه خیلی جمع جور است برای اینکه بتوان تخمین دقیق تری زد حتما اطلاعات بیشتری باید در اختیار داشت. برای مثال بر اساس تعداد طبقات نیز می توان اینگونه شرح کرد:


  • هزینه ساخت ساختمان تا ۴ طبقه : ۸ تا ۱۵ میلیون تومان در هر مترمربع زیربنا (به غیر از هزینه اخذ جواز ساختمان)
  • هزینه ساخت ساختمان ۴ تا ۶ طبقه : ۹ تا ۲۰ میلیون تومان در هرمترمربع زیربنا (به غیر از هزینه اخذ جواز ساختمان)
  • هزینه ساخت ساختمان های فول امکانات : حداقل ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان در هرمترمربع زیربنا (به غیر از هزینه اخذ جواز ساختمان)
  • هزینه ساخت ساختمان ما در این مطلب قصد داریم روش های درست برای برآورد هزینه ساخت را به شما نشان دهیم، تا بدانید ساخت هر متر مربع ساختمان در 
  • سال ۱۴۰۱ چقدر هزینه خواهد داشت و بتوانید قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان را محاسبه کنید، تا با صرف هزینه های کم بیشترین سودآوری را با کیفیت بالا داشته باشد.


در ابتدای پروژه ساخت لازم است تا با کارشناسی در زمینه طراحی و اجرای ساخت مشورتی داشته باشید تا بتواند برای شما هزینه ساخت ساختمان هر متر مربع ساختمان را برآورد کند بسیار مهم است که با کارشناس مربوطه یک پروژه بهینه و ایمن را طراحی کنید. زیرا با این کار علاوه بر ساخت ساختمانی با مقاومت بالا هزینه های خرید مصرف و اجرای انواع آهن آلات مانند تیرآهن و میلگرد را کاهش داده اید.


هزینه جواز ساخت

۱- هزینه خرید زمین از لحاظ موقعیت مکانی و متراژ: کاملا مشخص است که قیمت زمین در بالای شهر بسیار بیشتر از منطقه های پایین شهر بوده و متراژ زمین نیز در میزان قیمت زمین تاثیرگذار است. هنگام خرید زمین برای ساخت، به نزدیکی زمین به مدارس، ایستگاه تاکسی و مترو و امکانات شهری توجه داشته باشید.


2- هزینه خرید مصالح موردنیاز در ساخت و ساز: قیمت مصالح ساختمانی، بخش مهمی از برآورد قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۱ می باشد. هزینه خرید مصالح با توجه به کیفیت و نوع و قیمت روز مصالح ساختمانی خریداری شده متفاوت می باشد. کیفیت مصالح در سه درجه اول تا سوم قرار دارند و مسلما ساخت ساختمان در قسمت‎های بالای شهر، باید از کیفیت بالاتری برخوردار باشند وهزینه‌های خرید مصالح نیز به دلیل استفاده از مصالح لوکس و درجه اول، بیشتر خواهد شد.


3- نوع اسکلت سازه بتنی یا فلزی: قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان با اسکلت بتنی، هر مترمربع سقف و ستون بتنی بین ۱.۸۰۰ تا ۲.۳۰۰ میلیون تومان برآورد می شود و قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان با اسکلت فلزی نیز، هر مترمربع سقف و ستون فلزی از ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان برآورد می شود.


4- قیمت روز آهن آلات: یک بخش زیادی از هزینه های پروژه های ساختمانی مربوط به تامین آهن آلات دارد. چرا که قیمت آهن به نسبت دیگر موارد موردنیاز در ساخت، از قیمت های بالاتر و پرنوسان تری برخوردار می باشد. آهنی که در هر متر مربع مصرف می شود به عوامل زیادی بستگی دارد. هزینه ساخت ساختمان مثلا باید میانگین قیمت میلگرد و سایر آهن آلات مصرفی را حساب کنید. نکته دیگر دستمزد کار پروژه مورد نظر است. طراحی رستوران در ایران یعنی برای محاسبه قیمت آهن آلات در ابتدا میانگین قیمت میلگرد و آهن آلات دیگر که در هر متر مربع در ساختمان مصرف می شوند را به دست آورده و سپس با دستمزد کار جمع کنید.


5- تعداد واحد و تعداد طبقات ساختمان: هر چه تعداد طبقات ساختمان بیشتر باشد هزینه طراحی و ساخت بالاتری را شامل خواهد شد.


6- هزینه بیمه و مالیات: قبل از شروع ساخت و ساز، نسبت به بیمه ساختمان اقدام ‌کنید. هزینه های بیمه تامین اجتماعی هر ساله به میزان ۱۵ درصد افزایش قیمت خواهد داشت.


7- دستمزد مهندسان ناظر و پیمانکاران و کارگران: هزینه های دستمزد مهندسان ناظر و کارگران ساختمان از موارد مهم در برآورد قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان است. به طور میانگین هزینه دستمزد کارگران، بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از مبلغ نهایی هر مترمربع ساختمان را شامل می شود و به همین دلیل در برآورد هزینه ساخت ساختمان، تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.


8-هزینه سفت کاری: شامل خاک برداری، فونداسیون، اسکلت، دیوارچینی و کارهای فلزی در دیوار چینی مانند نعل درگاه پنجره ها و فریم فلزی چهارچوب درها است. اگر اسکلت ساختمان فلزی باشد، هزینه‌های سفت کاری تا ۱۰ درصد افزایش پیدا می کند.


9- هزینه نازک کاری ساختمان: کلیه فعالیتهای معماری بعد از دیوارچینی مد نظر می باشد. نازک کاری دو سوم هزینه‌های ساخت و ساز را به خود اختصاص می‌دهد. علاوه بر کیفیت مصالح انتخابی و نوع آن‌ها که عامل تعیین کننده در هزینه ساخت و ساز است، نازک کاری نیز با توجه به نوع مصالح به کار رفته در ساختمان، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در صورتی که مصالح سنگی برای نما، کاشی‌ها، مصالح مورد نیاز برای معماری داخلی، کابینت و غیره با کیفیت کمتری اجرا شود، هزینه‌های نهایی هم کمتر خواهد شد.


هزینه ساخت ساختمان با تمام توضیحات و بررسی هایی که در برآورد قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۱ داشتیم، انتظار افزایش قیمت ها در سال ۱۴۰۱ را خواهیم داشت. البته باید گفت به دلیل تغییرات لحظه ای در بازارها و نوسان زیاد قیمت ها، تعیین میزان مشخص این افزایش قیمت غیرقابل ممکن است و برآورد قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۱ کاری دشوار می باشد.


هزینه ساخت ساختمان

به طور کلی هنگام تعیین هزینه ساخت خانه، عوامل زیادی باید مورد توجه قرار گیرد، از جمله عوامل تاثیرگذار در هزینه ساخت خانه، هزینه جواز ساخت و هزینه های شهرداری، هزینه خرید زمین با توجه به موقعیت آن، هزینه بیمه کارگران و حوادث، هزینه خرید مصالح، هزینه ساخت و ساز هزینه های دستمزد مهندسان ناظر و کارگران ساختمان و هزینه های بیمه، مالیات و … می باشد.


با توجه به وضعیت تورم کشور پیش‌بینی می شود که قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ بین ۳۰ تا ۵۰ درصد گران خواهد شد، البته افزایش قیمت مسکن در مناطق مختلف نیز متفاوت است. از عوامل تاثیرگذار در هزینه ساخت خانه، هزینه دستمزدها و مصالح ساختمانی می باشد که قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۱ به شدت افزایش قیمت داشته است اما دستمزدها تاحدودی قابل پیش بینی هستند.


قیمت مصالح ساختمانی به شدت نوسان دارد و در تابستان ۱۴۰۱ ، فروشندگان تمایلی به فروش نداشته و قیمت ها لحظه به لحظه افزایش می یافت و این عدم ثبات در بازار مشکلاتی را ایجاد کرد. متاسفانه در سال ۱۴۰۱ دولت در زمینه کاهش هزینه ساخت خانه اقدام قابل توجهی انجام نداده است. به عنوان مثال قیمت هر کیلو میلگرد و آهن از چهار هزار تومان به هشت هزار تومان رسید. این یعنی قیمت آهن حدود ۸۵ درصد گران شده است. به همین ترتیب با افزایش نرخ دستمزد کارگران، مصالح ساختمانی، عوارض و خدمات شهرداری و سایر عوامل تاثیرگذار در هزینه ساخت خانه، شاهد افزایش قیمت مسکن در ۱۴۰۱ خواهیم بود.


هزینه ساخت ساختمان در حال حاضر قیمت تمام شده مسکن بدون درنظرگرفتن هزینه های پروانه ساخت و عوارض شهرداری، متری تقریبا سه میلیون تومان محاسبه شده است. به طورکلی رکود صنعت ساخت و ساز، تاثیر مستقیمی بر گرانی مسکن دارد. هزینه ساخت و سازاگر دولت در سال ۱۴۰۱ تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار سازندگان مسکن بگذارد و بازار پول و سرمایه را کنترل کند، قیمت مسکن افزایش چشمگیری نخواهد داشت.


هزینه ساخت خانه در سال ۱۴۰۱

باتوجه به اینکه مبنای محاسبه و اخذ عوارض ساختمانی از سال ۱۴۰۱ در مناطق مختلف شهر تهران به ‌صورت اساسی تغییر می کند، شاهد تغییر قیمت در هزینه ساخت خانه نیز خواهیم بود. به طور کلی قرار است رابطه مالی مالکان ساختمان‌ها با شهرداری و روال دریافت عوارض از انواع ساخت و ساز، تغییر ویژه ای پیدا کند. عوارض شهرداری، شامل عوارض ساخت و ساز و عوارض دریافتی از مالکان ساختمان‌های در حال بهره برداری می باشد هزینه ساخت و ساز و در سال ۱۴۰۱ ، چهار تغییر اساسی خواهد داشت.


۱- به جای محاسبه عوارض ساخت و ساز برمبنای قیمت منطقه ای، درجه مرغوبیت هر ملک، متناسب با کاربری آن مبنای محاسبه عوارض ساختمانی قرار خواهد گرفت و از قبل به مالکان آنها اعلام خواهد شد.


۲- عوارض ساختمانی براساس ارزش واقعی املاک محاسبه می شود. دو عامل مهم روی هزینه ساخت خانه تاثیر می گذارد. یکی متغیرهای ملکی یک واحد مسکونی که شامل مساحت، کف و بر،عرض معبر، سال ساخت، هزینه ساخت ساختمان نوع بنا و کاربری می باشد و عامل دوم متغیرهای شهری که شامل خدمات شهری در دسترس به ازای هرپلاک و انجام پروژه‌های شهری با ارزش بالا در مجاورت یک پلاک، اصول محوطه سازی وجود ترافیک و عوارض زیست محیطی می باشد.


۳- هر نوع تغییر افزایشی یا کاهشی عوارض شهرداری برای ساخت و ساز خانه در سال ۱۴۰۱ ، براساس «موقعیت املاک در جنوب یا شمال شهر» یا براساس «میزان ظرفیت جمعیت‌پذیری باقی مانده از منطقه یا اشباع شده» انجام می‌شود. ساخت ویلا به طور مثال، مبلغ عوارض ساخت‌ و ساز برای خانه هایی که در شمال شهر تهران واقع شده است، تا حد زیادی به نفع خانه های واقع شده در مناطق جنوبی شهر خواهد بود.


۴- عوارض بهره برداری سالانه و دائمی از مالکان ساختمان‌های شهر تهران نیز گرفته شود و دریافت «شارژ شهر» به جای عوارض ساخت و ساز خانه فراهم شود. یعنی صرف نظر از عوارض نوسازی که هم اکنون دریافت و پایه آن تناسبی با ارزش املاک ندارد، هر نوع مالک ساختمانی با هر نوع کاربری، باید بابت مبلغی بابت هزینه‌های شهر و امکاناتی که از شهر دریافت کرده است را سالانه، به مجموعه مدیریت شهری پرداخت نماید.


برای محاسبه مبلغ این نوع عوارض، باید به میانگین مبالغ عوارض نوسازی توجه داشت، زیرا این مبالغ، تقریبا معادل میانگین عوارض نوسازی سالانه محاسبه شده برای هر ملک می باشد.


هزینه ساخت ساختمان میانگین عوارض برای املاک مسکونی در شهر تهران برای هر مترمربع ۲۵۰ هزار تومان می باشد. ساخت نما براساس پیش‌بینی‌های مطرح شده از طرف مدیریت شهری و با توجه به تغییرات احتمالی در فرمول محاسبه عوارض ساخت و ساز خانه در سال ۱۴۰۱ ، پیش بینی می شود که عوارض برای املاک مسکونی به ازای هر مترمربع به حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در سال آینده خواهد رسید.


هزینه ساخت آپارتمان در سال ۱۴۰۱

هزینه ساخت ساختمان به طور کلی پیش‌بینی هزینه ساخت خانه و قیمت تمام شده مسکن در سال ۱۴۰۱ کار سختی می باشد. البته یکسری تغییرات قیمت مسکن به صورت سالیانه روند تقریبا ثابتی را دارد. مثلا هر ساله از ماه‌های قبل از سال نو، بازار مسکن، رونق نسبی را تجربه می‌کند.


هزینه ساخت ساختمان معمولا تا قبل از ماه رمضان، خریدوفروش افزایش داشته و با شروع ماه رمضان از میزان این خرید و فروش‌ها کم می‌شود. رکود معاملات در این مقطع زمانی، باعث می‌شود که قیمت مسکن تقریبا ثابت بماند و افزایش پیدا نکند. بعد از ماه رمضان و تا قبل از شروع ماه محرم وضعیت بازار مسکن دوباره به حالت قبل برگشته و رونق پیدا می کند هزینه ساخت و ساز و به دلیل افزایش تقاضا، شاهد رشد قیمت مسکن خواهیم بود.


هزینه ساخت ساختمان مجددا با شروع ماه محرم، رونق معاملات مسکن کم شده و این وضعیت تا آخر صفر ادامه پیدا خواهد کرد. هر ساله این چرخه در بازار مسکن وجود دارد و شاهد تکرار شدن آن بوده ایم و پیش بینی می شود که در سال ۱۴۰۱ نیز شاهد تکرار این چرخه باشیم. با در نظر گرفتن تجربیات سال‌های گذشته می‌توان پیش بینی کرد که خرید و فروش‌ها از ماه رمضان که معادل اردیبهشت سال ۱۴۰۱ است، کاهش پیدا کرده و بعد از گذشت چند ماه، میزان معاملات بازار مسکن دوباره افزایش پیدا خواهد کرد.


هزینه ساخت ساختمان البته با توجه به عدم ثبات اقتصادی در کشور، پیش‌بینی وضعیت مسکن در سال ۱۴۰۱ کاری دشوار است. تولید مسکن ملی در درازمدت می تواند در بازار تاثیرگذار باشد و باعث کاهش قیمت خانه ‌شود.


اما در شرایط فعلی که مردم قدرت خرید مسکن را ندارند، کاهش خرید مسکن نیز پیش بینی می شود. قطعا در سال ۱۴۰۱ نیز شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی و میزان دستمزد کارگران همپای نرخ تورم خواهیم بود. بنابراین دولت باید ترفندهایی مثل کاهش قیمت زمین، تسهیلات ارزان قیمت و … در نظر بگیرد.


هزینه ساخت آپارتمان

هزینه ساخت ساختمان به طور کلی هنگام تعیین هزینه ساخت ساختمان، عوامل زیادی باید مورد توجه قرار گیرد، از جمله عوامل تاثیرگذار در هزینه ساخت ساختمان، هزینه پروانه ساخت و هزینه های شهرداری، هزینه خرید زمین با توجه به موقعیت آن، هزینه بیمه کارگران و حوادث، هزینه خرید مصالح، هزینه های دستمزد مهندسان ناظر و کارگران ساختمان و هزینه های بیمه، مالیات و … می باشد.


با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور و تورم پیش رو، پیش‌بینی می شود که قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته باشد و این افزایش قیمت در مناطق مختلف متفاوت می باشد.


هزینه ساخت ساختمان همانطور که گفتیم از عوامل تاثیرگذار در هزینه ساخت ساختمان، هزینه دستمزد کارگران و مهندسان و هزینه مصالح ساختمانی می باشد هزینه ساخت و ساز که در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش چشمگیری در قیمت مصالح ساختمانی بودیم اما هزینه دستمزدها تاحدی قابل پیش بینی بودند. به طور کلی در صنعت ساختمان سازی، اشخاص باید به با کارفرمای پروژه قرارداد ببندند.


این قرارداد به دو صورت با مصالح و بدون مصالح منعقد می گردد. شرایط و هزینه های قرارداد هزینه ساخت ساختمان در قرارداد با مصالح با توجه به کمیت و کیفیت مصالحی که کارفرما تعیین کرده، متفاوت می باشد. در این نوع قرارداد تمام هزینه ها مانند خرید و انتقال مصالح فولادی بر سر پروژه، به عهده پیمانکار می باشد و کارفرما با توجه به موارد قرارداد در هر مترمربع هزینه مصالح را پرداخت می کند.


هزینه ساخت ساختمان در قرارداد ساخت ساختمان بدون مصالح نیز، تمام مصالح مورد نیاز برای ساخت، توسط کارفرما تهیه شده و در اختیار پیمانکار قرار داده می شود. در این حالت پیمانکار دیگر نگران افزایش قیمت های مقاطع فولادی مانند قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان را نخواهد داشت. هزینه ساخت ساختمان با اسکلت بتنی و فلزی دارای تفاوت هایی می باشند که به چند مورد اشاره می کنیم.


هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان بتنی

در برآورد هزینه ساخت ساختمان به این نکته توجه داشته باشید که هزینه هر مترمربع سقف با فونداسیون برابر می باشد. بنابراین می توان فونداسیون را یک سقف در نظر گرفت. مثلا هزینه ساخت ساختمان با اسکلت بتنی، هر مترمربع سقف و ستون بتنی بین ۲ تا ۳ میلیون تومان برآورد می شود و هزینه ساخت ساختمان با اسکلت فلزی نیز، هر مترمربع سقف و ستون فلزی از ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان برآورد می شود.


 در هزینه ساخت ساختمان با توجه به درخواست کارفرما و نوع کیفیت و کمیت نوع مصالح و … متفاوت می باشد. هزینه ساخت و ساز اما در حالت کلی هزینه برای هر مترمربع ساختمان مفید و غیرمفید با مصالح از ۴ میلیون تومان به بالا شروع می شود. این هزینه برای ساخت هر مترمربع مفید و غیر مفید پی بدون مصالح برابر با ۱.۵ میلیون تومان به بالا می باشد. قیمت تیرآهن ۱۴ اصفهان در برآورد هزینه ساخت ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است.


هزینه ساخت آپارتمان سال ۱۴۰۱

هزینه ساخت ساختمان سفت کاری ساختمان همان ساخت فونداسیون، دیوارکشی، اسکلت، گچ وخاک است که هرکدام هزینه ای جداگانه دارد. نازک کاری نیز همان مجموعه کارهایی مانند اجرای ایزوگام، اجرای کاشی و سرامیک، نقاشی داخل ساختمان، کاغذ دیواری، گچ رویه، پارکت و نمای ساختمان می باشد. به طورکلی برآورد هزینه ساخت ساختمان، ارتباط مستقیمی با نوع و کیفیت مصالح دارد.


مثلا برای نمای دیوار راه پله از گچ و یا سنگ تراورتن استفاده می شود، که هزینه اجرای گچ کاری تا ۵ میلیون تومان به بالا و هزینه نازک کاری ساختمان از مبلغ ۱.۸ میلیون تومان متر مربغ به بالا می باشد.


هزینه ساخت و ساز

برای برآورد هزینه گچ کاری ساختمان باید به این نکته توجه شود که در صورت هموار بودن دیوار، متعارف بودن اندازه پنجره ها و تعداد کنج ها، هزینه ها برای هر مترمربع گچ وخاک جداگانه محاسبه می شود.


به طور کلی هزینه های گچ کاری و گچ بری با توجه به شرایط موجود و حجم کار متغیر می باشد. برآورد هزینه ساخت ساختمان برای تمام خدمات گچ کاری، گچ بری، نور مخفی، کلاف و… در هر متر مربع متفاوت می باشد.


همان گونه که در ابتدای مطلب عنوان کردیم قراردادهای ساختمان سازی در دو نوع با مصالح و بدون مصالح می باشد. در برآورد هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان در سال ۱۴۰۱ پیش بینی می شود که در قرارداد های با مصالح، هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان مفید و غیر مفید از مبلغ ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بالا شروع شود.


البته این هزینه ها با توجه به درخواست کارفرما در انتخاب نوع مصالح، کیفیت و کمیت آن متفاوت می باشد و ممکن است از مبلغ ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان نیز شروع می شود. هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان در قراردادهای بدون مصالح، فقط شامل دستمزد می باشد .


هزینه ساخت ساختمان که در هر مترمربع از ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون تومان به بالا شروع می شود. هزینه دستمزد دیوارکشی با استفاده از آجر سفالی براساس تیغه ۱۰ سانتی متری، تیغه های ۱۵ سانتی متری و تیغه های ۲۰ سانتی متری متفاوت می باشد.


هزینه ساخت و ساز هزینه دستمزد کار برای دیوارکشی با آجر سفال پنج سوراخ با یک طرف بند کشی بسیار بیشتر از آجر سفالی ساده بوده و برای دو طرف بند کشی نیز قیمت بیشتری برآورد می شود. همینطور هزینه دستمزد دیوارکشی با آجر فشاری نیز براساس تیغه های ۱۰ سانتی، ۲۰ سانتی و تیغه ۳۵ سانتی متفاوت می باشد. همینطور هزینه ساخت دیوار بلوکی یا لیکا با استفاده از آجر لیکا نیز براساس تیغه های ۱۰ سانتی، تیغه ۱۵ سانتی و تیغه ۲۰ سانتی برابر متغیر می باشد.


برآورد درست هزینه ساخت ساختمان در ابتدای هر پروژه ساخت و ساز بسیار مهم می باشد. زیرا برآورد اشتباه هزینه ساخت ساختمان، منجر به برآورد اشتباه سود انتهایی پروژه خواهد شد و زحمات شما بی نتیجه خواهد شد.


بودجه لازم برای انجام پروژه ها باید با برنامه ریزی دقیق، محاسبه شود. نمای سنگی ساختمان مسکونی هزینه های ساخت و ساز بسته به روند اقتصادی و بازار سال جاری بسیار متفاوت می باشد. به طور کلی با توجه به عدم ثبات قیمت ها در کشور، برآورد هزینه ساخت ساختمان در سال ۱۴۰۱ کاری دشوار می باشد و قطعا در سال ۱۴۰۱ شاهد دوباره افزایش قیمت مصالح ساختمانی و میزان دستمزد کارگران براساس نرخ تورم خواهیم بود.


هزینه ساخت ویلا در سال ۱۴۰۱ چقدره؟

هزینه ساخت ویلا در سال ۱۴۰۱ یکی از دغدغه های اصلی کارفرمایان و مهندسین میباشد این روزها کارفرمایان به دنبال استعلام قیمت و پیمانکاران مجبورن به صورت حدودی قیمت اعلان کنند، و قرارداد های به صورت پیمان مدیریت درصدی میباشد قیمت ساخت در سال ۱۴۰۱ حدودی در آذرماه بین ۵ به بالا میباشد. هزینه ساخت بستگی به مدت زمان ساخت، متریال های ساختمانی، پیمانکار حرفه ای، انتخاب مصالح مدرن و به صرفه و به اصول BIM ساخت ربط دارد.


نحوه ساخت و ساز در ایران

نحوه ساخت و ساز خانه در ایران با روش های مختلف و در کیفیت های گوناگونی انجام می شود. هزینه ساخت ساختمان به طور کلی ما هیچگونه اطلاعاتی از نحوه ساخت و ساز خانه نداریم و دوست داریم بدانیم که مراحل ساخت ساختمان چه چیزهایی هستند و در هر مرحله چه کارهایی انجام می شود. در این مقاله قصد داریم اشاره ای به نحوه ساخت و ساز و کیفیت آن و همینطور داشته باشیم.


کیفیت ساخت و ساز خانه در ایران

سطح کیفیت درهزینه ساخت ساختمان در سه دسته طبقه بندی می شود:


۱- هزینه ساخت ساختمان مقاومت ساختمان: خانه های موجود و حتی ساخت و سازهایی که جدید انجام می شود، هیچکدام در برابر زلزله مقاوم نمی باشند. با وجود تلاش های زیادی که به منظور مقاوم سازی بیشتر ساختمان ها در برابر زلزله انجام شده است اما هنوز خیلی از خانه های شهری و روستایی در ایران، حتی ساخت و سازهای جدید چند ساله اخیر نیز در برابر زلزله های بزرگ مقاوم نیستند. برای برآورد میزان کیفیت ساختمان از نظر مقاوم بودن آن، عمر مفید ساختمان ها بررسی می شود که متاسفانه عمر ساختمان ها در ایران کمتر از ۳۰ سال برآورد شده است.


۲- هزینه ساخت ساختمان ایمنی ساختمان: سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا مقاوم بودن ساختمان در برابر زلزله به تنهایی کافی است؟ نحوه ساخت و ساز در ایران اگر ساختمان در برابر قوی ترین زلزله هم مقاوم باشد، آیا این ساختمان، ایمن نیز است؟


درباره سطح کیفیت هزینه ساخت ساختمان باید گفت که مساله ایمن بودن در ساخت وساز خانه نیز مساله مهمی می باشد و علاوه بر حوادث طبیعی و زلزله باید ساختمان در خطرات جدی مانند حریق و انفجار، برق گرفتگی، سقوط، آسانسور، گازگرفتگی و… نیز ایمن باشد. در واقع “مقاوم بودن” یکی از مولفه های ایمن بودن ساختمان می باشد.


۳- هزینه ساخت ساختمان استفاده بهینه درهزینه ساخت ساختمان : در کنار مساله ساخت ساختمان های ایمن و مقاوم، باید به استفاده درست و بهینه از منابع و مصالح ساختمانی نیز توجه داشت. مثلا در عایق بندی سقف و یا در سیستم انرژی خانه، میزان مصرف و میزان آلایندگی خروجی های دودکش و… باید اصل استفاده بهینه رعایت شود.


هزینه های ساخت و ساز خانه در ایران

هزینه ساخت ساختمان گذاشتن سرمایه در ساخت و ساز خانه یکی از موضوعات مهم در پیشرفت اقتصاد کشور می باشد. در این چند سال اخیر بازار خرید فروش و ساخت ساز دچار رکود شده و تورم در این حوزه کم نبوده است. هزینه های ساخت و ساز نیز به دلیل افزایش تقاضای مسکن و ارزش‌های بالای ملکی بیشترین رشد را داشته است. در تحقیقاتی که انجام شده، کمترین میزان سود در خرید و فروش مسکن، ۲۰ درصد تخمین زده شده است.


هزینه ساخت ساختمان پس می توان گفت که امکان ضرر در خرید و فروش مسکن، نسبت به سایر خرید و فروش ها کمتر می باشد. از طرفی بازار مسکن یکی از گسترده‌ترین بازارهای اقتصادی در ایران می باشد. بیشتر از ۱۰۰ صنعت کشور به شکل مستقیم و غیر‌مستقیم باهزینه ساخت ساختمان ارتباطی نزدیک دارند. نحوه ساخت و ساز در ایران بازار مصالح ساختمانی هم یکی دیگر از بازارهای اقتصادی است.


 با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تورم غیر‌قابل توجیهی که در‌ سال‌های گذشته اقتصاد ایران را در‌بر گرفته است، افزایش قیمت در بازار مصالح ساختمانی غیر‌قابل توقف است. البته این صنعت نیاز به سود دارد که باید از طریق فروش تامین شود و نمی‌توانیم به مصالح ‌فروشان برای افزایش قیمتشان خرده بگیریم.


مراحل لازم برای شروع ساخت ساز

هزینه ساخت ساختمان قبل از آغاز مراحل ساخت و ساز خانه باید یکسری مجوزهای لازم برای شروع ساخت و ساز از نهادهای مربوطه دریافت شود. پروانه‌ ساخت ساختمان، یکی از مهم‌ترین مراحل در شروع ساخت و ساز می باشد که برای دریافت آن، باید اقدام شود زیرا اگر ساختمانی مجوز ساخت نداشته باشد، شهرداری جلوی عملیات ساختمانی را خواهد گرفت.


در قدم بعد برای خرید مصالح ساختمانی اقدام کنید و در مرحله های بعدی باید سراغ شرایط طرح تفصیلی و … بروید. نکته مهم در طرح تفصیلی، متراژ زمین می باشد. اگر زمین شما زیر ۲۵۰ متر باشد شما نمی توانید بیشتر از ۴ طبقه ساخت و ساز انجام دهید و همینطور اگر متراژ زمین شما بالای ۲۵۰ متر باشد مجوز ساخت آپارتمان های بلند را دارید.


چه عواملی در هزینه ساخت و ساز موثر است؟

هزینه ساخت ساختمان تقریبا چند عامل خیلی در میزان هزینه ساخت و ساز موثر است. بعد از هزینه دریافت مجوز ساخت، هزینه خرید زمین در ساخت و ساز اهمیت است. موقعیت مکانی در قیمت زمین مهم می باشد. مثلا زمین ۱۰۰۰ متری، ساخت هتل قیمت بالاتری نسبت به زمین ۳۰۰ متری در همان منطقه دارد. موضوعی که ارزش ساختمان را بالا می برد، متراژ ساختمان است. اگر قابلیت ساخت آپارتمان را برای شما فراهم کند ارزش ملک شما را دو چندان می کند.


هزینه ساخت ساختمان پس از موضوع زمین، قیمت مصالح ساختمانی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تاثیر زیادی در قیمت نهایی ساختمان دارد. به طور مثال هزینه های پی‌گذاری یا پی‌سازی که یکی از مراحل ساخت ساختمان بوده و عملیاتی است که برای استحکام ابنیه‌ ساختمان انجام می‌گیرد. آرماتوربندی و قالب‌بندی نیز از مهم‌ترین مراحل ساخت ساختمان هستند که اگر به درستی انجام نشود، استحکام ساختمان را مورد تهدید قرار می‌دهد.


نحوه ساخت و ساز در ایران اجرای اسکلت ساختمان و در نهایت انجام لوله ‌کشی‌های مختلف و تأسیسات و نمای ساختمان از دیگر هزینه های مربوط به مصالح ساختمانی می باشد. یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در قیمت نهایی مسکن، دستمزدی است که باید به کارگران و عوامل اجرایی پرداخت گردد.


سود ساخت و ساز مسکن 

هزینه ساخت ساختمان ریسک سرمایه‌گذاری در بخش مسکن نسبت به دهه‌های قبل افزایش داشته است و دیگر خبری از سودهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی نیست و هر بار که پروژه‌ای تمام می شود، به دلیل شرایط تورمی و انواع هزینه‌ها، پروژه بعدی کوچکتر تعریف می شود.


از سال ۱۳۹۲ به بعد که با جهش ۵۰۰ درصدی قیمت مسکن روبرو شدیم، قدرت خرید به شدت کم شده و تولید و عرضه مسکن دچار رکود شد. نحوه ساخت و ساز در ایران شاید ساخت و ساز هنوز بین ۳۰ تا ۴۰ درصد سود داشته باشد اما تورم عمومی مانند عوارض شهرداری، در حال افزایش است. عوارض شهرداری تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.


سود ساخت و ساز چند درصد است؟

هزینه ساخت ساختمان سود ساخت و ساز چند درصد است؟ سازندگان این عقیده را دارند که ریسک سرمایه‌ گذاری در ساخت وساز، نسبت به دهه‌های قبل افزایش داشته و کم شدن هزینه ساخت ساختمان را مهمترین عامل کاهش ساخت وساز عنوان کرده اند. به طور کلی در دهه های گذشته در ایران، صنعت ساخت ساز به عنوان شغلی پردرآمد به حساب می آید و سازندگان نیز سود بالایی در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد داشتند.


اما از سال ۱۳۹۲ به بعد، جهش ۵۰۰ درصدی قیمت مسکن را نسبت به سال ۱۳۸۶ شاهد بودیم و قدرت خرید نیز به شدت کاهش پیدا کرد و تولید و عرضه مسکن وارد رکود شد. با وجود اینکه امروزه سودهای ساخت و ساز به اندازه ۳۰ تا ۴۰ درصد می باشند اما تورم عمومی با شیب تندی در حال افزایش است. بعضی از هزینه‌های ناشی از عوارض شهرداری تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.


هزینه ساخت ساختمان البته رئیس واحد صدور پروانه ساختمان شهرداری بیان داشته است که افزایش عوارض تأثیری بر قیمت املاک نداشته است و نباید نگاه یکسان به تمام مناطق شهر داشته باشیم.


 برخی از مناطق مانند بافت فرسوده را باید از بخش سرمایه گذاری جدا کرد و شهرداری تهران عوارضی از بافت فرسوده دریافت نمی‌کند. اما سازندگانی که برای کسب سود در بازار شروع به فعالیت کرده اند و از افزایش قیمت مسکن، نفع می برند باید عوارض شهرداری تعیین شده برای ساختمانشان را پرداخت کنند.


ساخت و ساز در کل کشور در مقایسه با تقاضای مطلق به یک سوم کاهش یافته است و روز به روز شاهد افزایش متقاضیان واقعی هستیم که به دلیل جهش قیمت‌ها از خرید مسکن ناتوان شده‌اند. البته با توجه به تجربه های اخیر، باید بگوییم که هرچه هزینه‌ ساخت وساز افزایش یابد، سازندگان نیز این افزایش را در قیمت تمام شده ساختمان خود محاسبه کرده و نهایتا از خریداران دریافت می‌کنند.


قیمت زمین، عامل اصلی در میزان سود ساخت وساز


هزینه ساخت ساختمان موردی که ساختمان سازی را تبدیل به امری سود آور یا زیان‏ده می کند، زمین است.


اگر زمین در متراژ بالا و موقعیت مناسب باشد و بتوانید براساس طرح تفصیلی، ساختمانی با طبقات بالا بسازید ، می توانید ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه ساخت ساختمان را در این سرمایه‏ گذاری انتظار داشته باشید. معمولا سود سازندگان از ساخت وساز واحدهای مسکونی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در مدت زمانی در حدود دو سال می باشد. امروزه خیلی کم پیش می آید که سودهای ساخت وساز به بیش از ۴۰ درصد برسد.


هزینه ساخت ساختمان معمولا از زمان شروع تا پایان ساخت وساز به طور دائم، تورم به سازندگان تحمیل می‌شود. با تحقق سودهای تا ۴۰ درصد در بخش ساخت و ساز، نوعی غلبه بر شرایط تورم عمومی اتفاق می افتد. 


با توجه به افزایش شدید قیمت زمین که مهمترین عامل در بخش سود ساخت وساز به حساب می آید، سازندگان نمی‌توانند پروژه‌ای مانند آنچه در حال حاضر می‌فروشند را بسازند و معمولاً مجبور می شوند که پروژه‌های کوچکتری را تعریف کنند. طبق طرح جامع مسکن باید سالانه شاهد ساخت یک میلیون واحد مسکونی باشیم و این درحالی است که امروزه این رقم به ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد رسیده و کارشناسان این به هم خوردن توازن بین عرضه و تقاضا را از جمله دلایل جهش قیمت مسکن عنوان می‌کنند.


قیمت مصالح عاملی دیگر در میزان سود ساخت وساز

هزینه ساخت ساختمان پس از موضوع زمین، مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در قیمت تمام‌شده مسکن، مصالح ساختمانی و سهم آنها در قیمت تمام شده مسکن است. قیمت مصالح ساختمانی، تاثیر زیادی بر میزان سود و منافع سازندگان دارد و مثلا ساختمانی که با کسر هزینه زمین، هزینه ساختی در حدود ۴ میلیون داشته است، با افزایش مصالح ساختمانی به میزان ۴۰ درصد، طراحی کلاسیک هزینه ساختی در حدود ۸ میلیون تومان خواهد داشت.


سود ساخت و ساز چند درصد است؟ حال در این وضعیت اگر زمین متری ۳۰ میلیون تومان هم ۶۰ میلیون تومان شده باشد و هر متر ساخت‌وساز را با نرخ زمین متری ۶۰میلیون تومان جمع کنیم، هزینه ساخت وساز در حدود ۶۸ میلیون تومان می‌شود و فروش این ساختمان نسبت به گذشته دارای درصد سود کمتری خواهد بود.


درآمد حاصل از ساخت وساز

هزینه ساخت ساختمان هرچند خرید و فروش در بازار مسکن نسبت به ساخت و سازی که در بازار می‌شود در وضعیت بدی قرار دارد اما به طورکلی چه بخواهید ساختمان ساخته شده را بفروشید و چه بخواهید اجاره دهید، باز هم هزینه ساخت ساختمان در حدود ۳۰تا۴۰ درصد خواهد بود و درآمد حاصل از ساخت وساز، میزان قابل توجهی خواهد بود و فقط زمان رسیدن به این درآمد ممکن است متغیر باشد.


مثلا اگر قیمت نهایی و شرایط ساختمان خوب و ایده‌ال باشد، مسلما به سرعت به فروش می‌رود و درآمد حاصل می شود، سود ساخت و ساز چند درصد است؟ بازسازی ویلا ولی اگر شرایط نامناسب باشد و قیمت بالا در نظر گرفته شود، طبیعی است که ساختمان در زمانی بالای یک سال فروخته ‌شود. باتوجه به رو به رشد بودن قیمت مسکن در چند سال اخیر، سازندگان نباید نگران دیر فروختن ساختمان باشند، زیرا اگر در طی یک سال قیمت ملک بالا برود، با قیمت بالاتری می توانند ملک خود را بفروشند و درآمد بیشتری را کسب کنند.


کمی اطلاعات در مورد سایت املاک مال کاملترین کارگزاری املاک و مستغلات کشور


اگر به دنبال خرید و فروش انواع ملک و زمین و اجاره ی آن در تمام نقاط کشور هستید و میخواهید به طور مستقیم این کار را انجام دهید تیم املاک مال درخدمت شماست . شما می توانید با ثبت نام رایگان در سایت املاک مال برای خود پروفایل و اکانت مخصوص داشته باشید و تمامی آگهی های خود را بایگانی کنید . در ضمن شما مشاورین املاک عزیز میتوانید برای فروش بیشتر در سایت املاک مال تیم فروش خود را داشته و آنها را مدیریت کنید فقط کافیست ثبت نام کنید.برای ثبت نام رایگان در سایت املاک مال کافیست روی کلمه ثبت نام کلیک کنید. با آرزوی بهترین ها برای شما مخاطبین عزیز

مطالب مرتبط

ملک های ویژه

فروش زمین با کاربری باغ ویلا چهاردیواری با سند تک برگ
متراژ : 1260 متر
vijeh
مهدی شرقی

مهدی شرقی

پروفایل
فروش زمین با کاربری باغ ویلا چهاردیواری با سند تک برگ
هر متر
توافقی
کد ملک : 13442
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش ملک
80متر،آغاز ثبت نام،خرید مستقیم از اتحادیه انبوه سازی،تاپ لوکیشن
متراژ : 1850 متر
بنا : 740 متر
vijeh
رضا آقاجانی

رضا آقاجانی

پروفایل
80متر،آغاز ثبت نام،خرید مستقیم از اتحادیه انبوه سازی،تاپ لوکیشن
قیمت
840,000,000
تومان
کد ملک : 12454
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش ملک
باغ ویلا فوق لاکچری مساحت کل 500 متر استخر اب گرم
متراژ : 490 متر
بنا : 150 متر
vijeh
محمدی

محمدی

پروفایل
باغ ویلا فوق لاکچری مساحت کل 500 متر استخر اب گرم
قیمت
7,500,000,000
تومان
کد ملک : 13261
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش ملک
فروش منزل مسکونی دوطبقه
متراژ : 100 متر
بنا : 100 متر
vijeh
ناصررضایی

ناصررضایی

پروفایل
فروش منزل مسکونی دوطبقه
قیمت
2,700,000,000
تومان
کد ملک : 13246
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش ملک
زمین شهرکی 220 متری  نوار ساحلی
متراژ : 220 متر
vijeh
زمین شهرکی 220 متری نوار ساحلی
هر متر
توافقی
کد ملک : 13196
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمایش ملک
ملک تجاری در بهترین موقعیت شهر مرزی با فاصله 800 متری تا گمرک مسافری ترانزیتی صنم بلاغی
متراژ : 216 متر
بنا : 600 متر
vijeh
ملک تجاری در بهترین موقعیت شهر مرزی با فاصله 800 متری تا گمرک مسافری ترانزیتی صنم بلاغی
قیمت
16,500,000,000
تومان
کد ملک : 12676
۵ اسفند ۱۴۰۲
نمایش ملک
ویلا باغ ساحلی در مرکز کلاچای گیلان با کلیه امکانات
متراژ : 261 متر
بنا : 100 متر
vijeh
فرهاد رضوان پور

فرهاد رضوان پور

مدیریت سایت املاک مال

پروفایل
ویلا باغ ساحلی در مرکز کلاچای گیلان با کلیه امکانات
قیمت
توافقی
کد ملک : 8431
۲۰ دی ۱۴۰۲
نمایش ملک
معاوضه و فروش زمین و ویلا نیمه کاره ارزان در منطقه شهری لشت نشا
متراژ : 230 متر
بنا : 130 متر
vijeh
فرهاد رضوان پور

فرهاد رضوان پور

مدیریت سایت املاک مال

پروفایل
معاوضه و فروش زمین و ویلا نیمه کاره ارزان در منطقه شهری لشت نشا
قیمت
توافقی
کد ملک : 10214
۴ مهر ۱۴۰۲
نمایش ملک
جستجوی پیشرفته
از 0 تا 0
از 0 تا 0 متر